Irodában fiatal nő fogja a fejét, ketten ellátják feladatokkal
Fotó: Shutterstock

6 lépés a munkahelyi konfliktusaknák hatástalanítására

Az egészséges munkahelyi kapcsolatok kulcsfontosságúak egy karrier vagy vállalkozás építésében. De bármennyire is kedveljük kollégáinkat vagy ügyfeleinket, elkerülhetetlen, hogy feszült vagy kényelmetlen helyzetek alakuljanak ki köztünk.

Jobb elkerülni az odaszúró mondatokat, mint: „ha ott lettél volna a megbeszélésen, tudnád”, és Angie Colee coach hatlépcsős technikáját alkalmazni.

1. Használd az empátiád!

Jusson eszedbe, mit szeretsz ebben a személyben, projektben vagy állásban. Akarsz velük dolgozni, ha ez a probléma megoldódik? Ha igen, tudasd velük!

Az emberek megérzik, ha egy nehéz beszélgetés közeleg, és első reakciójuk általában az, hogy „jaj, kirúgnak”. Ezért ha azzal indul a beszélgetés, hogy felidézed: mennyire élvezted a közös munkát, a másik megérti: jó szándékkal közelítesz.

Például, ha főnök vagy, és a beosztottad elszúrt egy prezentációt, az értékelést kezdd azzal, hogy elismered korábbi jó teljesítményét, mielőtt belevágnál a „fejmosásba”!

2. Ismerd el a jót!

Jusson eszedbe, mit szeretsz ebben a személyben, projektben vagy állásban. Akarsz velük dolgozni, ha ez a probléma megoldódik? Ha igen, tudasd velük!

Az emberek megérzik, ha egy nehéz beszélgetés közeleg, és első reakciójuk általában az, hogy „jaj, kirúgnak”. Ezért ha azzal indul a beszélgetés, hogy felidézed: mennyire élvezted a közös munkát, a másik megérti: jó szándékkal közelítesz.

Például, ha főnök vagy, és a beosztottad elszúrt egy prezentációt, az értékelést kezdd azzal, hogy elismered korábbi jó teljesítményét, mielőtt belevágnál a „fejmosásba”!

3. Azonosítsd, mi jelenti a nehézséget!

Vésd eszedbe a mondatot: „ez okoz számomra nehézséget”. Amikor frusztráltak vagyunk, könnyen utat engedünk az indulatainknak, de abból panaszkodás lesz, ami nem visz előbbre a megoldásban. Ha így kezdünk, az azt segíti, hogy a nehézséget megosszuk, és ne rázúdítsuk a másikra.

A következő lépésben tényszerű, érzelemmentes, ne a másikat vádló „én-mondatokat” soroljunk.

Például, ha grafikus vagy, és a főnököd szeret az utolsó előtti pillanatban a nyakadba zúdítani egy megbízást, azt mondhatod:

A következők miatt vannak nehézségeim: ha későn kapom meg a termékinformációt, akkor kevesebb időm jut a tervezésre, ez elkerülhetetlenül hibákhoz vezet, és így nehéz a legjobbat nyújtanom.

4. Villants fel egy megoldási lehetőséget!

Itt megmutathatod a problémamegoldó képességedet. Minden csapat, akár munkaadó-munkáltató, akár ügyfél-vállalkozó kapcsolatban olyan embereket keres, akik képesek problémákat megoldani.

Ehhez mindenképpen kompromisszumkészség szükséges. Ha azt mondod valakinek: „ha úgy csináltad volna, ahogy én mondom, minden rendben lenne”, nem megoldás.

A problémamegoldás lényege, hogy javasolsz egy megoldást, ami szerinted működne, és nyitva hagyod a másik véleménye előtt.

Ha az alkalmazottad nem tud lépést tartani egy fontos határidővel, mondhatod neki:

Tudom, hogy nagy nyomást jelent számodra ez a fontos ügyfél. Mi lenne, ha előbb átnéznénk együtt a projektet?

5. Légy része a megoldásnak!

Minden félnek egyet kell értenie a megoldásban, amely válasz a problémára, különösen, ha hatással van a munka menetére is. Ezen a ponton érdemes megkérdezni a másikat: „te hogy gondolod”?

A kérdés meghívja saját elképzelései megosztására, amitől érzi, hogy meghallgatják és értékelik.

6. Mi következik? 

Ha megvan a megoldás, bontsuk le kisebb lépésekre. Nevezzük meg a soron következő teendőt, és azt, hogy ki a felelős érte, adjunk rá határidőt, és így tovább. A határidő nélküli feladatok hamar elfelejtődnek, és legalulra kerülnek a fontossági sorrendben.

Például, ha egy késve érkező előlegről van szó, zárásként mondhatod az ügyfélnek:

Nagyszerű, tehát hétfőre átutalod az előleget, és elküldöd az anyagokat, amiket kértem. Kedden kezdem a munkát.

Eleinte nehéz lehet feszült munkahelyi beszélgetésekben alkalmazni ezt a hat lépést. Állj ellen a kísértésnek, hogy azonnal a nehézségekkel kezdj, erőltess nyugalmat magadra, és valóban gondold át a lehetőségeket, hogyan lehetne megoldani a problémát! A fenti formula követése pozitív és együttműködő keretet ad a kemény tárgyalásoknak, valamint tövid úton kizárja a frusztrációt, ami a jó munkakapcsolatokat is felrobbantja.


Ne hagyd ki!