Vitathatatlan tény, hogy a technológiai fejlődés, és különösen a digitalizáció, alapjaiban forgatta fel az üzleti világot és a cégek működését. Egyre nagyobb mértékben támaszkodunk online, digitális megoldásokra, és egyre több helyen szorul háttérbe az emberi munkavégzés. Pedig a lényeg az összhangon lenne – cikkünkből kiderül, hogyan valósítható ez meg.
Mindkettő nélkülözhetetlen
Ember és technológia nem ellenségek, hanem szövetségesek. Talán ez a legfontosabb gondolat, amit a témában szem előtt kell tartanunk. Egyes feladatokra a gépek, berendezések alkalmasabbak, míg másokra inkább az emberek. Tény például, hogy az IT-eszközök hatékonyabbak nagy adatbázisok feldolgozásában, erőforrás-optimalizálásban vagy éppen monoton feladatok végzésében.
Az emberek ugyanakkor képesek intuitív döntéseket hozni, empátiát tanúsítani vagy olyan kreatív megoldásokkal előrukkolni, amire egyetlen gép, szoftver vagy algoritmus sem lenne képes. Vegyünk egy konkrét példát, mondjuk egy gyártási folyamatot! Támaszkodhatunk a technológiára a robotizálással vagy a virtuális valóságban történő tervezéssel. Emellett ugyanakkor emberekre is szükségünk van, akik megálmodják a terméket, átlátják az esetleges hibákat és megtalálják azt a hangot, amivel igényt teremtenek az ügyfelek körében a termékre. Még jobb példának számít egy webshop: a technológia itt a dolgok velejét adja, és óriási lehetőségek rejlenek benne. Gondoljunk csak a vásárlók viselkedésének elemzésére vagy a készletnyilvántartásra. Az ügyfelek esetleges panaszait, kéréseit és észrevételeit ellenben csakis egy ember képes megérteni és megfelelően kezelni. Az emberi kapcsolatokat még nagyon-nagyon sokáig nem pótolhatja semmilyen technikai fejlesztés.
Fontos az összhang
De hogyan alkothat mindez egy proaktív, ideálisan működő egységet? Nézzük!
A technológia támogat, nem helyettesít
A technológia és az emberi munkavégzés szembenállása egyáltalán nem újkeletű probléma. A luddizmus, azaz a géprombolás már az ipari forradalom hajnalán, a 19. század elején felütötte a fejét, hiszen az akkori mezőgazdasági és gyári dolgozók attól tartottak, hogy a gépek pillanatok alatt feleslegessé teszik a munkájukat. Nem lett igazuk, hiszen emberi erőforrásra a mai napig szükség van mindkét területen. Sőt mi több: a digitalizáció olyan munkakörök tucatjait hívta életre, melyek tíz-húsz évvel ezelőtt egyáltalán nem léteztek.
A világ ugyanakkor megváltozott, és a gépek ma már sokkal nagyobb támogatást nyújtanak, mint bármikor korábban az emberi történelemben. A hangsúly azonban a támogatáson van! Ideális esetben ugyanis a gépek azokat a feladatokat végzik, melyek az emberek számára lehetetlennek vagy túl veszélyesnek bizonyulnak, esetleg csak óriási költségek árán lehetne megvalósítani őket.
Aligha találunk jobb példát a tökéletes összhangra ember és technológia között, mint az őrzés-védelem területén. Az emberek nem látnak a sötétben, egy infravörös kamera ellenben igen. Egy embernek nincs röntgenszeme, hogy megvizsgálja egy táska tartalmát, egy készülék minden további nélkül képes erre. Az emberek nem képesek több kilométerről kommunikálni egymással, kivéve, ha egy walkie-talkie van a kezükben. A sor a végtelenségig folytatható.
Igen ám, de egyetlen berendezés, készülék sem tudja udvariasan, határozottan és empatikusan kezelni a konfliktusokat és adott esetben szakszerűen eljárni mondjuk egy-egy rendbontóval szemben. És nem létezik olyan technológia sem, ami a megérzéseire és a tapasztalataira hagyatkozva képes lenne előre kiszimatolni a bajt. Erre csakis mi, emberek vagyunk képesek.
Szervezzünk képzéseket!
Az őrzés-védelem csak kiragadott példa, bármely más területet is választhattunk volna a kiváló összhang demonstrálásához. Ez a harmónia ugyanakkor sokszor nem alakul ki magától. Főleg akkor nem, ha a cégünknél valamilyen új technológia bevezetésére készülünk. Ilyenkor a munkavállalókban joggal merülnek fel aggályok azzal kapcsolatban, hogy miként hat majd az újítás az állásukra.
Tény, hogy az emberek általában attól félnek, ami új és ismeretlen. Megelőzhetjük tehát a problémákat, ha már előre továbbképzéseket tartunk a kollégáknak. Mondjuk el nekik őszintén, hogy miért előnyös számukra is a szóban forgó technológia és miért válik az ő munkájuk is hatékonyabbá, értékesebbé.
A jövő a nyakunkon van
Az aggályok kezelése, az edukáció már csak azért is fontos, mert a fejlődés és a technológia térhódítása még csak most kezdődik igazán. A harmadik ipari forradalom kellős küszöbén vagyunk, és aligha kell jósnak lenni ahhoz, hogy lássuk, mekkora változások következnek az életünkben és a munkánkban a közeljövőben.
Érdemes tehát már most elgondolkodni (és átbeszélni a kollégákkal) azon, hogy miként hat majd az üzleti folyamatainkra, a mindennapos munkavégzésre például a mesterséges intelligencia, a virtuális és kiterjesztett valóság vagy az egyre fejlettebb elemző algoritmusok.
Az üzleti életben elengedhetetlen az innováció
Napjainkban minden iparágban hatalmas a verseny. Csak akkor maradhatunk talpon és törhetünk az élre, ha értjük és használjuk az új technológiákat. Ezzel együtt mit sem érnek majd a gépek, szoftverek, ha nincs ember, aki kezelni és a saját hasznára tudná fordítani őket. (x)