Autóját törölgető srác
Fotó: Unsplash

Drága az autó? Így tudod megvenni!

Egyetlen év alatt 43%-kal ugrott meg a használt kocsik átlagára. Az új modellek ára szintén elképesztő. De kiutat kínál a hitel vagy a lízing.


​Szinte a duplájáért kínálják

Elképesztő rali zajlik az autópiacon, legalábbis az árak terén. A használt kocsik hirdetési átlagára tavaly előtt még 2,8 millió forint volt, míg tavaly már 3,9 millió forint a hasznaltauto.hu portál alapján. A Suzuki Swift áll az élen a maga 30%-os átlagár-emelkedésével, míg a Volkswagen Passat 18, a Golf 15, a Ford Focus 10%-kal, az Opel Astra pedig 6%-kal kerül most többe. Persze a hirdetési átlagár csalóka, ugyanis a legolcsóbb, egyben legidősebb autók olyan népszerűek, hogy szűk körben szinte azonnal elkelnek, így nem jutnak el a hirdetési oldalakra.

​Mibe kerül most egy 5 éves kocsi?

A drágulást pontosabban jelzi az, hogy egy adott korú autó most mennyivel kerül többe, mint mondjuk két éve. A legnépszerűbb, 5 éves modellek esetében az átlagos drágulás 7–42%-os volt, ám az egyes típusok között itt is nagy a különbség. Például egy 5 éves Opel Astra ára 2019-től tavalyig 30%-kal nőtt, így már 3,02 millió Ft. A hasonló korú Audi A4-esek pedig 4,38-ről 6,2 millióra (+41%) drágultak.

A legnépszerűbb modellek esetén ugyanaz a 2015-ös évjáratú autó 7 évesen többért adható el most, mint amennyiért két éve vették. Egy 2007-es évjáratú átlagos Ford Focus-hoz például jelenleg csaknem 70%-kal drágábban lehet hozzájutni, mint 2 éve. Ez már egészen elképesztő hozamnak felel meg!

​Kevés az új, az is drága

A használt autók árát nem csak az új példányok drágulása, hanem az áruhiány is mind feljebb tolja: sokszor hónapokig, extrém esetben évekig kell várni. Ezért akinek van pénze, gyakran a 2-3 éves példányok közül választ. Az új modellek ára egyébként egészen elképesztő, egy Renault Clio SCe 65 Authentic vagy egy Škoda Fabia Go 1.0 MPI már 5 millióba kerül, és közel ennyi egy Dacia Duster TCe 90 Essential is (4,9 millió Ft). A Suzuki Swift 1.2 Dualjet pedig 4,6 millió Ft.

A középkategória árai még vaskosabbak: a legolcsóbb Škoda Octavia (Perfect 1.0 TSI) 8 milliót kóstál, miközben a Volkswagen Passat 15 milliótól indul. A Mercedes B-osztály pedig 11,8 millió Ft alatt nem kapható.

​Megérheti a hitel

Kedvező kamat esetén pénzügyi előnyt is jelenthet a vásárlás előrehozása. Magánszemélyek többnyire személyi hitelből vesznek használt autót, hiszen itt az átfutási idő általában 5-6 nap, nincs szükség önerőre és fedezetre. Még számlával sem kell a bank felé igazolni a vásárlást.

Némileg ront a helyzeten, hogy a személyi hiteleket sem kímélte az elmúlt hónapok kamatemelkedése, így míg két évvel ezelőtt valamivel 8% alatt indultak a kamatok, most 10-11% alatt nem találni ajánlatokat. Ez alapján egy 4 milliós személyi kölcsönnek (300 ezer Ft-os nettó jövedelemmel) az 5 évre szóló teljes költsége kicsivel 1 millió Ft felett indul. Ám ahogy láthattuk, egy adott modell annyit drágulhat egy-két év alatt, hogy ez a finanszírozás teljes díját kompenzálja – nagyrészt vagy akár teljes egészében.

Lízing magánszemélyeknek és vállalkozóknak

Új autók esetén inkább a pénzügyi lízing népszerű, ennek kamatszintje változó kamattal 8-9%-tól, míg fix kamattal 11%-tól indul. De a jelenlegi környezetben erősen javallott a végig fix konstrukció. Eszerint egy 4 millió forintos lízingnek (5 éves futamidőre) kicsivel 0,9–1,2 millió Ft között lesz a teljes költsége, vagyis nincs nagy különbség a személyi hitelhez képest. Ugyanakkor a lízingnél 20% önerőre mindenképpen szükség van. Továbbá a jármű a futamidő végéig a lízingbe adó tulajdonában lesz.

A hitelképes vállalkozások (cég vagy egyéni vállalkozó) esetében a nyílt végű lízing lehet előnyös, ami új és pár éves használt autók megvásárlására is felhasználható. Ám alapfeltétel az, hogy a teljes vételárról 27%-os áfával adjon számlát az eladó.

Érdemes megemlíteni a Széchenyi Lízing GO!-t, amely a KAVOSZ Széchenyi Kártya Program keretében meghirdetett, államilag támogatott lízingkonstrukció. Ezzel a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások újraindítását és fejlődését kívánják elősegíteni. A kamat itt fix, évi 0,5%! A finanszírozás új vagy használt személygépkocsi, haszongépjármű, gép, berendezés, immateriális javak és ingatlan finanszírozására is igényelhető. A Széchenyi Lízing GO! által új vagy használt gépkocsi és motorkerékpár, valamint kis- és nagy-haszongépjárművek (és vontatmányaik) finanszírozása is lehetséges, ha ezen lízingtárgyak a vállalkozás üzleti tevékenységéhez szorosan kapcsolódnak.


Ne hagyd ki!