Egy vadiúj autó vásárlása jelentős mérföldkő lehet az életben, de jó befektetés is? Sokan hiszik, hogy új személyautó értéke azonnal csökken, amint forgalomba kerül. De mit mutatnak a számok?
Akár milliókat is veszíthet egy új autó az értékéből egyetlen év alatt
Egy új autó értéke jellemzően csökken, amint forgalomba kerül. Persze vannak kivételek. Például a limitált kiadású sportautók, melyek árszintje akár nőhet is a használtautó-piacon. Ráadásul az egy éves, futott autók értékcsökkenése jelentős is lehet. Igaz, bizonyos esetekben – például, ha az autó 6 ezer kilométer alatt futott - jogilag újként értékesíthető, és a garanciája is megmarad. De mutatjuk a Vezess összeállítását néhány népszerű modell egyéves értékcsökkenéséről:
- Suzuki Vitara (2023): Egy új korában 9,59 millió forintos listaáron vásárolt, 6 ezer kilométert futott modell csupán 90 ezer forinttal kerül kevesebbe.
- Suzuki S-Cross: Mintegy 1 millió forintos értékvesztést szenved egy év alatt. 9,22 millió forintról 8,2 millió forintra csökken az ára 8 ezer kilométeres használat után.
- Suzuki Swift: A Swift modellek több mint 1 millió forintos értékvesztést mutatnak. Az eredeti, 7,33 millió forintos listaár 5,99 millió forintra csökken 12 hónap alatt.
- Toyota Yaris Cross: Egy évesen, 14 ezer kilométerrel a Toyota Yaris Cross értéke 1,3 millió forintot esik, a kezdeti 9,09 millió forintról 7,79 millió forintra.
- Dacia Duster: A 115 lóerős, diesel motorral szerelt modellek eredeti, 7,29 millió forintos ára 6,99 millió forintra csökken 14 ezer kilométer után.
- Dacia Sandero: A Sandero, különösen a Stepway változat, majdnem 600 ezer forintos értékvesztést szenved. Az új, 6,29 millió forintos ára 5,7 millióra esik vissza 8 ezer kilométer után.
- Kia Ceed: Majdnem 1 millió forintos értékvesztést mutat egy év alatt. 8,75 millió forintról 7,85 millió forintra csökken az ára 19 ezer kilométer használat után.
- Ford Puma: Több mint 3,2 millió forinttal csökken az értéke, 11,21 millió forintról 7,98 millióra egy év alatt.
- Peugeot 208: Félmillió forintos értékvesztése van egy év alatt: 8,76 millió forintról 8,24 millió forintra mérséklődik az árszint.
- Peugeot 3008: Több mint 5 millió forinttal esik vissza az ára. A kezdeti 15,14 millió forintról 9,5 millió forintra csökken.
Leginkább a 1,5 millió forintnál olcsóbb autókat keresik a magyarok
Egyébként élénkült a magyar használtautó-piac 2024 első harmadában. Az értékesítések havi száma 73-80 ezer között mozgott. Ez jelentős növekedést jelent az egy évvel korábbi 60-72 ezres adásvételhez képest.
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke arról tájékoztatott a napokban, hogy a használt autók árai csak minimálisan, 3-5 százalékkal csökkentek 2023 azonos időszakához képest, részben az infláció mérséklődése, valamint a forint erősödése miatt.
A szakértő elmondta, a magas infláció és a reálbérek zsugorodása miatt sokan halasztották el az autóvásárlást tavaly, ami hozzájárult a piac idei élénküléséhez.
Hozzátette, a használt autók importja is csökkent 2023-ban: 105 ezer érkezett, szemben az előző év 126 ezres behozatalával.
Különösen az olcsóbb, 1,5 millió forint alatti autókra nőtt a kereslet. Az olyan elektromos autóknál pedig, mint például a Tesla és BYD modellek, jelentősebb árcsökkenés volt tapasztalható.
A szakember megjegyezte, az autópark átlagéletkora Magyarországon magas, 15,6 év. Ráadásul ez egyhamar nem csökkenthető jelentősen, mivel az új autók éves értékesítési száma alacsony, 107 ezer, ami messze elmarad a csúcsévek (2004; 2005) 210 ezres darabszámától.