Mutatjuk, mennyivel olcsóbb egy egy éves autó, mint egy vadiúj
Fotó: Shutterstock

Ennyit veszítenek az új autók az értékükből egy év alatt

Egy vadiúj autó vásárlása jelentős mérföldkő lehet az életben, de jó befektetés is? Sokan hiszik, hogy új személyautó értéke azonnal csökken, amint forgalomba kerül. De mit mutatnak a számok?


Akár milliókat is veszíthet egy új autó az értékéből egyetlen év alatt

Egy új autó értéke jellemzően csökken, amint forgalomba kerül. Persze vannak kivételek. Például a limitált kiadású sportautók, melyek árszintje akár nőhet is a használtautó-piacon. Ráadásul az egy éves, futott autók értékcsökkenése jelentős is lehet. Igaz, bizonyos esetekben – például, ha az autó 6 ezer kilométer alatt futott - jogilag újként értékesíthető, és a garanciája is megmarad. De mutatjuk a Vezess összeállítását néhány népszerű modell egyéves értékcsökkenéséről:

  • Suzuki Vitara (2023): Egy új korában 9,59 millió forintos listaáron vásárolt, 6 ezer kilométert futott modell csupán 90 ezer forinttal kerül kevesebbe.
  • Suzuki S-Cross: Mintegy 1 millió forintos értékvesztést szenved egy év alatt. 9,22 millió forintról 8,2 millió forintra csökken az ára 8 ezer kilométeres használat után.
  • Suzuki Swift: A Swift modellek több mint 1 millió forintos értékvesztést mutatnak. Az eredeti, 7,33 millió forintos listaár 5,99 millió forintra csökken 12 hónap alatt.
  • Toyota Yaris Cross: Egy évesen, 14 ezer kilométerrel a Toyota Yaris Cross értéke 1,3 millió forintot esik, a kezdeti 9,09 millió forintról 7,79 millió forintra.
  • Dacia Duster: A 115 lóerős, diesel motorral szerelt modellek eredeti, 7,29 millió forintos ára 6,99 millió forintra csökken 14 ezer kilométer után.
  • Dacia Sandero: A Sandero, különösen a Stepway változat, majdnem 600 ezer forintos értékvesztést szenved. Az új, 6,29 millió forintos ára 5,7 millióra esik vissza 8 ezer kilométer után.
  • Kia Ceed: Majdnem 1 millió forintos értékvesztést mutat egy év alatt. 8,75 millió forintról 7,85 millió forintra csökken az ára 19 ezer kilométer használat után.
  • Ford Puma: Több mint 3,2 millió forinttal csökken az értéke, 11,21 millió forintról 7,98 millióra egy év alatt.
  • Peugeot 208: Félmillió forintos értékvesztése van egy év alatt: 8,76 millió forintról 8,24 millió forintra mérséklődik az árszint.
  • Peugeot 3008: Több mint 5 millió forinttal esik vissza az ára. A kezdeti 15,14 millió forintról 9,5 millió forintra csökken.

Leginkább a 1,5 millió forintnál olcsóbb autókat keresik a magyarok

Egyébként élénkült a magyar használtautó-piac 2024 első harmadában. Az értékesítések havi száma 73-80 ezer között mozgott. Ez jelentős növekedést jelent az egy évvel korábbi 60-72 ezres adásvételhez képest.

Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke arról tájékoztatott a napokban, hogy a használt autók árai csak minimálisan, 3-5 százalékkal csökkentek 2023 azonos időszakához képest, részben az infláció mérséklődése, valamint a forint erősödése miatt.

A szakértő elmondta, a magas infláció és a reálbérek zsugorodása miatt sokan halasztották el az autóvásárlást tavaly, ami hozzájárult a piac idei élénküléséhez.

Hozzátette, a használt autók importja is csökkent 2023-ban: 105 ezer érkezett, szemben az előző év 126 ezres behozatalával.

Különösen az olcsóbb, 1,5 millió forint alatti autókra nőtt a kereslet. Az olyan elektromos autóknál pedig, mint például a Tesla és BYD modellek, jelentősebb árcsökkenés volt tapasztalható.

A szakember megjegyezte, az autópark átlagéletkora Magyarországon magas, 15,6 év. Ráadásul ez egyhamar nem csökkenthető jelentősen, mivel az új autók éves értékesítési száma alacsony, 107 ezer, ami messze elmarad a csúcsévek (2004; 2005) 210 ezres darabszámától.

Ne hagyd ki!