Nem számíthatunk egyhamar arra, hogy olcsóbbak lesznek az új autók

Az ukrajnai háború kitörése óta 5-10 százalékkal emelkedtek az árak idehaza az új autók piacán. A drágulás akár tovább is folytatódhat, ráadásul az árgarancia intézménye is megváltozhat a jövőben.


A háború az autóipart is érinti

Tovább súlyosbította az új autók piacának problémáit az orosz-ukrán háború, miután Ukrajna jelentős autóipari beszállító, különösen az alapanyagok- és részegységek tekintetében. Az ország kiesése az iparágból rövid időn belül akár át is szabhatja az autópiacot – írja a vg.hu Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnökére hivatkozva.

Az említett változást jelzi például az, hogy a kereskedőknél korábban elérhető, néhol 10–20 százalékos árengedmények szinte megszűntek, sőt, emelkedtek az árak is. A pandémia éveiben a szektort 20–25 százalékos áremelés érintette, az ukrajnai háborúig pedig csak az idén ezt 5 százalékos drágulás követte. Azóta pedig további 5–10 százalékkal mentek feljebb az árak hazánkban, amiben szerepe volt az euróval szembeni forintgyengülésnek is.

Minden várakozást felülmúlt a drágulás

A szakértő szerint az iparág korábban egyébként is számított némi drágulásra az idén és jövőre a technológiai elvárások szigorítása miatt, de ezt még tovább növelte a gyengén teljesítő forint. A gyártók jelenleg 400 forintos euróárfolyammal áraznak a néhány héttel korábbi 370 helyett. Ha a 400-as küszöböt nem lépi át a forint, akkor erről az oldalról nem lehet további árnövekedésre számítani a hazai autóiparban. Az áremelés okai azonban ennél összetettebbek.

Az autópiac jövője például attól is függ, hogy milyen gyorsan ér véget a háború Ukrajnában, és a keleti szomszédunk mikor tud ismét csatlakozni a nemzetközi autóiparhoz.

„Vannak próbálkozások, hogy más földrészekről legalább részben pótolni lehessen a kieső forrásokat, de a hiány valószínűleg hosszabb ideig velünk marad”

- mondta Gablini Gábor.

Ha új autót vásárolnánk, érdemes lehet mielőbb megtenni

„Azt tanácsolom, ha valakinek új autóra van szüksége, minél hamarabb szerződjön, és indítsa el a beszerzést, mert egyáltalán nem biztos, hogy egy-két hónap múlva lesz még árgarancia. Több gyártó már most is hezitál, hiszen jogos felvetés, hogy fenntartható-e az árgarancia intézménye 18 hónapos vagy akár csak hat hónapos szállítási határidőnél”

- mondta a Gémosz elnöke.

A szakember szerint az sem valószínű, hogy - más termékekhez hasonlóan - idén számottevően csökkennének az árak az új autók piacán, jobb esetben azonban előfordulhat az árszint stabilizálódása. Továbbá előfordulhat az is a közeljövőben, hogy csak a listaár szerint tudunk majd új autót vásárolni. Nem valószínű, hogy eltűnnének az importőri akciók, de ezek meghatározott időszakokra szólhatnak majd.

Az autóipar jelenlegi helyzete egyébként nem kedvez az eladásoknak, a szakember szerint ezért idén - hasonlóan az előző évekhez - nem várható fellendülés az új autók hazai piacán.

The Conversation

Ne hagyd ki!