Kutatás vizsgálta, mennyibe kerül fenntartani a különböző autómárkákat az üzemanyagköltség (villanyautóknál áramköltség) nélkül. A vizsgálatkor figyelembe vették az idősebb járműveket is.
Vegyes képet mutatnak az autók fenntartási költségei
A Consumer Reports éves felmérése az autók fenntartási költségeire (például olajcsere, abroncsok, baleseteken kívüli egyéb hibák javítása) fókuszál (tehát nem veszi figyelembe például a benzinköltséget). Az eredmények szerint a villanyautók fenntartási költségei igen alacsonyak az első öt évben. Például a Tesláé összesen és átlagosan 580 dollár ebben az időszakban, vagyis nagyjából 210 ezer forintot. Tízéves távlatban pedig 4035 dollár az átlag, vagyis 1,47 millió forint.
Ettől nem sokkal magasabb költséget generálnak az olyan elterjedt márkák sem, mint a Toyota vagy a Ford.
Viszont a Land Roverhez, a Volvóhoz, a BMW-hez, az Audihoz, a Mercedes-hez és a Porschéhoz hasonló prémium márkák fenntartási költségei lényegesen magasabban állnak az említett szintektől.
A Villanyautósok kiemelik, az első tíz évben a Volvo költsége a Tesláénak több, mint a duplája, átlagosan mintegy 9285 dollár (3,4 millió forint). A német BMW, Audi, Mercedes és Porsche 9500, 9890, 10525, illetve 14090, míg egy Land Rover az üzemanyag árán felül további 19250 dollárba (7 millió forint) kerül az első évtizedben.
A vizsgált autómárkák listáját és eredményeit itt nézheted meg.
Sikeresek az e-autók a globális piacon
Egyébként nagyot nőhet a globális elektromosautó-piac az idén. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) legújabb jelentése rámutat, a piacot az akkumulátorok árának ingadozása, a magas infláció, valamint az EV-k vásárlását ösztönző támogatások fokozatos megszüntetése is nyomja. Azonban világszerte 25 százalékkal több e-autót adtak el idén az első negyedében, mint az előző év azonos időszakában.
Az előrejelzések szerint az elektromos járművek globális eladásai a 17 milliót is elérhetik 2024-ben. Vagyis 3 millióval több fogyhat, mint tavaly. Azonban ebből 10 millió értékesítés Kínában realizálódhat. Egyébként az IEA szerint a világ újautó-eladásainak a 45 százalékát adhatja az ázsiai ország az idén, 25 százalékát Európa, 11 százalékát pedig az Egyesült Államok. Az összes eladott autónak pedig a 18 százaléka lehet elektromos.
A jelentés hangsúlyozza, a hagyományos járművekkel szembeni megfizethetőség továbbra is létfontosságú az ágazati növekedés szempontjából. Márpedig Kínában mára olcsóbbak az elektromos autók, mint a hagyományos meghajtásúak.
Emellett az IEA kiemeli a töltőinfrastruktúra gyors és jelentős bővítésének szükségességét is.