Éves alapon negyedével emelkedtek az új e-autók (EV-k) globális eladásai. A terjeszkedésüket hajtja, hogy Kínában mára olcsóbbak, mint a hagyományos meghajtású modellek.
Sikeresek az e-autók a globális piacon
Nagyot nőhet a globális elektromosautó-piac az idén. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) legújabb jelentése rámutat, a piacot az akkumulátorok árának ingadozása, a magas infláció, valamint az EV-k vásárlását ösztönző támogatások fokozatos megszüntetése is nyomja. Azonban világszerte 25 százalékkal több e-autót adtak el idén az első negyedében, mint az előző év azonos időszakában.
Az előrejelzések szerint az elektromos járművek globális eladásai a 17 milliót is elérhetik 2024-ben. Vagyis 3 millióval több fogyhat, mint tavaly. Azonban ebből 10 millió értékesítés Kínában realizálódhat. Egyébként az IEA szerint a világ újautó-eladásainak a 45 százalékát adhatja az ázsiai ország az idén, 25 százalékát Európa, 11 százalékát pedig az Egyesült Államok. Az összes eladott autónak pedig a 18 százaléka lehet elektromos.
A jelentés hangsúlyozza, a hagyományos járművekkel szembeni megfizethetőség továbbra is létfontosságú az ágazati növekedés szempontjából. Márpedig Kínában mára olcsóbbak az elektromos autók, mint a hagyományos meghajtásúak.
Emellett az IEA kiemeli a töltőinfrastruktúra gyors és jelentős bővítésének szükségességét is.
Sokkal drágábbak a használt e-modellek, mint a hagyományos autók
Egyébként a Használtautó.hu legfrissebb adatai alapján továbbra is a belső égésű motorosok dominálnak az e-autókkal szemben a magyar használtautó-piacon. A magasabb keresletük elsősorban a lényegesen alacsonyabb árukkal magyarázható.
Igaz, folyamatosan növekszik a tisztán elektromos autók népszerűsége. Sőt, mára több figyelmet kapnak, mint a hibrid modellek.
Például a portál 2023-as adatai alapján a 518 ezer benzines és a 400 ezer dízelautós hirdetésükre együttesen több mint 5 millió telefonos megkeresés érkezett. Ezzel szemben a közel 29 ezer villanyautóra és a 24 ezer hibridre összesen 58 ezer.
Egyértelmű, hogy a vevők pénztárcamérete és az abból fakadó árérzékenység miatt továbbra is a hagyományos motorú autók preferáltak. Egy 10 évesnél idősebb elektromos vagy hibrid átlagára ugyanis egy 10 évesnél idősebb benzines vagy dízelautó átlagárának akár több mint kétszerese is lehet. 10 évesnél fiatalabb modellek esetében pedig még mindig másfélszeres szorzót látunk
– idéztük Horváth Andrást, az oldal szakértőjét a napokban.