Ha rövid távon szeretnél autót vásárolni, jobb lesz, ha időben lépsz. Előre eláruljuk: drágulás várható az új- és a használtautók piacán is.
Gondok az autóiparban
Az autóiparban is jelentkeztek a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásai tavaly. A nemzetközi ellátmányozási láncok fennakadásai, a csiphiány, az alapanyag-drágulás, a forint gyengülése, az új környezetvédelmi normák bevezetése és az infláció együttesen okozták itthon az autóipar problémáit. Ezek összessége pedig az új autók drágulásához is vezetett – áll az Index.hu cikkében.
Azonban az autóipar az uniós és az amerikai piacon is nehézségeket élt át. Az Európai Autógyártók Szövetsége adatai szerint tavaly szeptemberben összesen 719 ezer új autó talált gazdára az EU-s országokban. Hasonlóan alacsony eladási számra 1995 óta nem volt példa. Az akadozó újautó-értékesítés miatt pedig sokan a használtautók felé fordultak – nem csak Európában, hanem a tengerentúlon is. Az egyik mértékadó autós szaklap, a Drive szerint a helyzet az Egyesült Államokban odáig fajult, hogy a tavalyi év utolsó heteire a használt autók átlagára 27,5 ezer dollárra, majdnem 9 millió forintos rekordszintre nőtt.
Visszatérve a magyar autópiacra: idehaza a nemzetközi trendek eredményeként tavaly megugrott használtautó-import. Hónapok óta 12 ezer körüli importált személygépjárművet regisztrálnak Magyarországon. Eközben új autóból a nyár vége óta rendre csupán 9500 körüli mennyiséget helyeznek forgalomba. A korábbi években ez a két mennyiség gyakorlatilag egy szinten mozgott.
„Szinte biztos, hogy a félvezetőhiány legalább 2022 közepéig kitart majd, így a következő fél évben (erőteljes szabályozói változások híján) a használtautó-import aktivitása tartósan magas szintre áll be. A használtautó-éhséget az sem csillapítja majd számottevően, hogy a megnövekedett kereslet ebben a szegmensben is alaposan megemelte az árakat: nem ritka, hogy ugyanolyan paraméterekkel rendelkező autó ma 20-25 százalékkal drágább, mint egy évvel korábban”
– fogalmazott a Halász Bertalan, a Jóautók.hu vezetője.
Ha nem saját pénzből vásárolnád az autót
Ha kölcsönből szeretnél idén autót vásárolni, jobb, ha számolsz az infláció miatt 2021 közepén elindult kamatemelési ciklus hatásával is.
A gépjárműhiteleknél szemmel látható volt a drágulás a közelmúltban. Szeptemberről októberre 35 bázisponttal 9,96 százalékra drágult az 1–5 évre fixált személyi hitelek átlagos hitelköltség-mutatója (THM). Májusban azonban még 9 százalék alatti költségen tudták átlagosan az ügyfelek finanszírozni a kölcsönfelvételt.
December elején pedig egy 4–6 millió forintos használt vagy új autó megvásárlásához kellő fedezetet nyújtó, 5 éves futamidejű személyi kölcsönt a legjobb minősítéssel bíró adósok 7 százalék alatti kamattal, 7,18–7,99 százalékos THM mellett tudtak felvenni. Ez 100 ezer forint körüli törlesztőrészletet jelent
– írja az Index.hu.
A Haszon.hu korábban is foglalkoztunk az autóipar jelenlegi helyzetével. Ha többet szeretnél olvasni a témában, ajánljuk figyelmedbe ezt a népszerű cikkünket.