Nehéz helyzetbe került a hazai és nemzetközi autógyártás
Forrás: Shutterstock

Beleszaladt a pofonba, megszédült a magyar autóipar

Nagyon nehéz helyzetbe került a nemzetközi és a magyar autóipar is az idén. Több tényező nehezítette a szektor helyzetét. Egyelőre nem egyértelmű, hogy mikor jöhetnek ki a válságból.



Bajban az autóipar

Az autóipar jelenlegi legsúlyosabb problémái a koronavírus-pandémia tavaly tavaszi felfutásával hozhatóak összefüggésbe. Az akkori lezárások után a világ járműgyártása megpróbálta behozni a kiesését: felfokozott tempója nyomán tavaly ősszel hihetetlen eredményeket mutatott fel – írja az mfor.hu.

Tavaly év végén mutatkoztak meg először az ellátási problémáknak idehaza, az akkori szakvélemények azonban még bizakodóak voltak. Idén januárba viszont két nagy magyarországi autógyár (az Audi és a Mercedes) jelezte, hogy a chiphiány miatt kénytelen visszafogni a termelést. Mellettük pedig féltucat másik vállalat is bejelentette, hogy hasonló okok miatt a termelés akadozni fog a következő időszakban.

A gondok talán legfontosabb oka az volt, hogy a pandémia miatti home office-ba kényszerülés egyértelműen megdobta az otthoni szórakozáshoz, ügyintézéshez szükséges eszközök forgalmát. A legyártott chipeket pedig az elektronikai vállalatok elszívták. Az autóipar chipéhsége viszont növekedett, a felfokozott termelés és az autótechnológiai fejlődés miatt is.

A tavasz vége a chiphiány szempontjából nyugodtnak tűnt, azonban újabb probléma lépett fel. Más alkatrész esetében is nemzetközi szállítási nehézségek jelentkeztek. Emellett érintette az autógyártókat is az alapanyagok és a logisztikai költségek általános drágulása.

Alkalmazkodni próbáltak

Miután egyértelművé vált, hogy a félvezetők hiánya nem fog gyorsan megoldódni, a gyártók megpróbáltak alkalmazkodni a kialakult helyzethez. Több cég elnyújtotta például a szokásos nyári karbantartási leállását. Például a hazai Mercedes-üzem is így tett. A Suzuki pedig szeptemberben tartott egy csaknem kéthetes extra szünetet az említett problémákra hivatkozva.

Egyébként a készletei miatt a világpiacon a legjobb helyzetből induló Toyota sem tudta elkerülni a leállást és a termelés visszafogását. A japán autógyár az ősz elején jelentett be drasztikus intézkedést.

A magyar gazdaság is megsínylette

A járműgyártók nehézségei a makrogazdaságra is hatással voltak. Azokban az országokban, ahol a szektor kitettsége magas, az ipari termelést visszafogta a félvezetők hiánya. Így Magyarország mellett a régiónkban Szlovákiában és Csehországban is a teljes gazdaságban érezhető nehézségeket okozott a járműipart sújtó alkatrészhiány – áll az mfor.hu cikkében.

Nálunk a GDP-ben is érződött a hatása, valamint a külkereskedelmi mérleg deficitjében is szerepet játszott mindez. Miután 2020 ősze – ahogy azt említettük – rekordokat hozott a járműipari termelésben, a magas bázist megközelíteni sem tudta a szektor az idei évben.

2022 első felében sem fog megoldódni a chiphiány a szakértők szerint. Az ebből fakadó problémákat azonban nem lehet előre megjósolni.

Ne hagyd ki!