Nem az ár, hanem a elektromos autókkal szembeni bizonytalanság áll a mérsékelt e-autó vásárlások hátterében - nyilatkozta Szászi István a Bosch Csoport magyarországi vezetője a Világgazdaságnak.
Szászi elmondta, hogy nem azért nem veszik az elektromos autókat az emberek, mert drágák, hanem elbizonytalanodtak. Látják, érzik azt a bizonytalanságot, ami a jelenlegi piacot jellemzi.
“Az infrastruktúrára többé-kevésbé már nem lehet panasz, de persze, ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne még javítani rajta. Itt sokkal inkább az amortizációról van szó: egy tizenöt-húsz-harminc milliós kiadásnál ez a legfontosabb kérdés. Senki nem tudja például előre megmondani, hogy mennyire értékállóak ezek a járművek; mikor és mennyiért kell majd akkumulátort cserélni bennük; meddig lehet használni őket – sorolhatnám a kételyeket, melyek tapasztalat híján a flottakezelőknél, bérlőknél is felmerülnek.
Továbbra is az él bennünk, hogy a benzines, dízeles gépkocsiknál lehetett előre kalkulálni a maradványértékkel, most, a villanyosoknál azonban nem. Ezzel magyarázható a visszafogottság a vásárlóerő részéről. Mindenesetre úgy vélem, ez is meg fog oldódni előbb-utóbb.”
Irreális a 4 millió forintos újautó
A cégvezető kérdésre válaszolva elmondta, irreális 4 millió forint körüli elektromos újautóárban gondolkodni (egy felmérés szerint a magyarok többsége ennyiért venne e-autót). Szászi István úgy látja, “az autóvásárlás elsősorban nem ár kérdése – elfogadva azt, hogy egy angol, francia, német vevőt nem lehet összehasonlítani egy magyar vásárló lehetőségeivel. Erre jó példa a hazai luxusszegmens: elég sok BMW-t és Mercedest látni itthon is.”
Újautó-eladások Európában: már a hibrid vezet
Nemrég írtuk, hogy szeptemberben először előzték meg a hibrid autók a hagyományos benzines modelleket Európában. A hibrid járművek (ebben a mild hibridek is benne szerepelnek) az európai piac 32,8%-át tették ki, míg a benzines autók részesedése 29,8%-ra csökkent. A dízelautók piaca tovább zsugorodott, már csak 10,4%-ot képviselnek. Az elektromos autók eladásai is fellendültek szeptemberben, az újautó-piac 17,3%-át képviselték, ami 9,8%-os növekedést jelent az előző évhez képest, de még mindig messze vannak a szektor által remélt szintektől.