Az Egyesült Államok után Kanada is 100 százalékos vámmal sújtja a kínai elektromos autókat. A döntés október 1-től hatályos. Az EU ennél óvatosabb.
Kanada 100 százalékos vámot rótt ki a kínai elektromos autók importjára – jelentette be Justin Trudeau kanadai miniszterelnök. 25 százalékos vámmal sújtják továbbá a kínai acél- és alumíniumbehozatalt. Jelenleg Kanada csak a Tesla sanghaji üzemében gyártott elektromos autókat importálja, kínai típusokat nem. A döntés érinti a Teslát is.
A kínai cégek akár 12 ezer dolláros (4,2 millió forint) áron is értékesíthetik elektromos autóikat, a kínai napelem, alumínium és acélgyártás pedig képes fedezni a globális szükséglet nagy részét.
Állami támogatással akarja Kína szétverni a piacot?
A szomszédos Egyesült Államok szintén 100 százalékos vámmal sújtja a kínai import e-autókat. Joe Biden amerikai elnök korábban azt mondta, hogy a kínai állam elektromosautó-gyártásnak és más fogyasztási cikkeknek juttatott támogatása biztosítja azt, hogy az érintett vállalatoknak nem kell profitot termelniük, ami tisztességtelen előnyt biztosít számukra a globális kereskedelemben - írja az Economx. Lényegében ezt ismételte meg Justin Trudeau kanadai miniszterelnök is.
Az EU nem annyira kemény
Az Egyesült Államokkal csaknem egyidőben az Európai Unió is büntetővámot vezetett be a Kínából érkező villanyautókra, csak itt gyártónként eltér a vám mértéke, és a maximum is 37,6 százalék. Viszont a július 4. óta érvényben levő plusz tarifa nincs kőbe vésve. A Totalcar azt írja, hogy augusztus 20-án több európai gyártó Kínából érkező autójára, valamint kínai márkára is csökkentették a vám mértékét. A legutóbbi ilyen enyhítésből a Cupra és a Mini nyert a legnagyobb mértékben.