A világon tavaly eladott elektromos autók közel 70%-át Kínában vették meg. Európában a britek vásárolták a legtöbbet, de összességében 1 százalékot esett a piac. Magyarországon 48%-os volt a bővülés.
Tavaly 10,4 millió kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autót (BEV) adtak el világszerte, 14 százalékkal többet, mint 2023-ban – közölte a PwC, a nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó cég.
A PwC 21 piacot vizsgált, ez alapján kiderült, hogy Kínára esett a forgalom közel kétharmada, mintegy 6,7 millió BEV-autót értékesítettek az ázsiai országban 2024-ben. Ez több mint 20 százalékos növekedés az előző évvel összevetve.
Az BEV-autók eladási listáján a második hely az Egyesült Államoké, ahol 1,2 millió ilyen autót értékesítettek tavaly, 7,4 százalékkal többet a 2023. évinél. A harmadik helyen Nagy-Britannia végzett 382 ezer BEV-autó eladásával, ez 21 százalékos éves növekedés. A negyedik helyen Németország állt, ahol a BEV-autók értékesítse 27 százalékkal, 381 ezerre esett az állami támogatások megszűntével. Más európai piacokon, így Franciaországban, Ausztriában, Olaszországban, Svájcban és Svédországban is csökkentek az eladások.
A plug-in hibrideknél nagyobb a növekedés
Tavaly lényegesen nagyobb mértékben nőtt a hálózatról is tölthető (PHEV) autók eladása, mint a tisztán elektromos autóké. A vizsgált piacokon a PHEV-autók értékesítése 56 százalékkal, 6,2 millióra emelkedett. A hibrid elektromos autók (HEV) esetében az eladások növekedése 18 százalék volt, 8,9 millió autóra.
Magyarországon 48%-os növekedés
Magyarországon tavaly 8565 tisztán elektromos autót adtak el, ami 48%-os növekedést jelent az Acea szakmai szervezet statisztikája szerint.. A trend jelentős részben az állami támogatásos céges pályázatnak köszönhető. Magyarországnál nagyobb növekedési ütemet Európában (a kontinensen belül az EU 27 tagországát, Svájcot, Norvégiát, Izlandot és az Egyesült Királyságot méri az Acea) csak Ciprus, Málta és Csehország produkált - derül ki a Villanyautósok szakportál által közölt adatokból.
Az európai eladásokban a tisztán elektromos aránya 15,7-ről 15,4%-re csökkent, a plug-in hibridek aránya pedig a 2023. évi 7,7 után tavaly 7,3%-ra mérséklődött.