Jelentős fejlesztéssel érkezik a kínai Zeekr villanyautója. A 473 kilométer hatótávhoz elegendő töltöttséget akár 11,5 perc alatt is elérheti a lemerült akkumulátora.
Jelentős fejlesztést jelentett be a Zeekr a 001-en
A Magyarországon is jelenlévő Geely autógyártóhoz tartozó Zeekr bejelentette, rendkívül gyors töltésre képes a 2024-es modellévű 001-es villanyautója. A 95 kWh kapacitású, 800 V-os lítium-vas-foszfát CATL akkumulátora 600 kW-os Zeekr V3 gyorstöltővel mindössze 11 perc és 28 másodperc alatt tölthető 10-ről 80 százalékosra. Ennyi idő alatt akár 473 kilométer hatótáv is nyerhető.
Hozzátették, a töltési csúcsteljesítmény a 10 és 35 százalék közötti töltöttségi szinten eléri a 540 kW-ot. Így 5 perc alatt 264 kilométer megtételéhez elegendő energia vihető az akkumulátorba. Emiatt jelenleg ez a leggyorsabban tölthető kínai elektromos autó.
Összehasonlításképpen a HVG megjegyzi, a közelmúltban frissített Porsche Taycan-nek maximum 320 kW a töltési teljesítménye. Ezzel 18 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra az aksija.
Tovább növekedhet az elektromos autók európai piaca
Egyébként amíg 2020-ban 25 eladott új kocsiból csupán egy volt teljesen elektromos (BEV) vagy plug-in hibrid jármű (PHEV) Európában (az Európai Unió tagállamai mellett az Egyesült Királyságban, Norvégiában és Svájcban), tavaly már minden ötödik autó az említett két kategória valamelyikébe tartozott.
Az áttörés akkor következik be, amikor az elektromos járművek aránya a teljes járműparkban eléri a 10 százalékot. Az adatok alapján határozottan arra számítunk, hogy Európában 2030-ra az EV eladások részesedése meghaladja az összes többi típusát. A hazai forgalmazóknak és kereskedőknek is érdemes mielőbb felkészülni a fogyasztói igények átalakulására, akár külső szakértő bevonásával is, hogy versenyelőnyre tegyenek szert a piacon
– idéztük Rózsa Tamást, az EY-Parthenon autóipari szakértőjét a napokban.
Az elektromos járművek (EV) népszerűségével párhuzamosan bővült Európa nyilvános gyorstöltőhálózata is. Amíg 2022-ben 530 ezer töltőpont volt, 2023 év végén 744 ezer. Ezen belül 77 százalékkal emelkedett a gyors és ultragyors DC töltők száma a vizsgált időszakban, így mára meghaladja a 100 ezret. A váltóáramú töltőpontok (AV) mennyisége pedig 36 százalékot ugrott. Ráadásul a gyorstöltők teljesítménye manapság tízszerese az öt évvel ezelőttinek.
Azonban a töltőállomások eloszlása földrajzilag egyenlőtlen. Az európai állomások 78 százalékát csupán hét ország adta tavaly: Belgium, az Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Németország, Olaszország és Svédország.