Folyamatosan növekszik a magyarországi gépkocsiállomány átlagéletkora. 2024 második negyedévére megközelítette a 16 évet. Ezzel párhuzamosan a használtautó-piaci kereslet a 18 éves járművek felé mozdult el.
Változóban a használtautó-piaci kereslet
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai alapján folyamatosan emelkedik a magyarországi autók átlagéletkora. Jelenleg megközelíti a 16 évet.
Viszont a Használtautó.hu jelentése szerint a legtöbb telefonos érdeklődés az 18 éves autókra irányul. Ezeket követik a 16, 17 és 19 éves modellek.
A használt autók 2022-ben jelentősen megdrágultak, emiatt az autóvásárlásban gondolkodók túlnyomó része is kénytelen volt idősebb, megfizethetőbb modelleket keresni. Ez a jelenség magától értetődően a hazai állomány átlagéletkorára is befolyással volt. Ezzel szemben az újautó-árak a jelentős ár- és THM akcióknak köszönhetően 2023 végére elkezdtek mérséklődni, amely tendencia idővel a használtautó-piacra is kihathat. Ebből kifolyólag mi is jelentősebb árcsökkenést várunk, aminek köszönhetően a hazai autópark is kissé megfiatalodhat majd
– idézi Lőcsei Dánielt, a Használtautó.hu Brand Managerét a Portfolio.
Leginkább a 1,5 millió forintnál olcsóbb autókat keresik a magyarok
Egy néhány héttel korábbi felmérés pedig arra világított rá, élénkült a magyar használtautó-piac 2024 első harmadában. Az értékesítések havi száma 73-80 ezer között mozgott. Ez jelentős növekedést jelent az egy évvel korábbi 60-72 ezres adásvételhez képest.
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke arról tájékoztatott, hogy a használt autók árai minimálisan, 3-5 százalékkal csökkentek 2023 azonos időszakához képest, részben az infláció mérséklődése, valamint a forint erősödése miatt.
A szakértő elmondta, a magas infláció és a reálbérek zsugorodása miatt sokan halasztották el az autóvásárlást tavaly, ami hozzájárult a piac idei élénküléséhez.
Hozzátette, a használt autók importja is csökkent 2023-ban: 105 ezer érkezett, szemben az előző év 126 ezres behozatalával.
Különösen az olcsóbb, 1,5 millió forint alatti autókra nőtt a kereslet. Az olyan elektromos autóknál pedig, mint például a Tesla és BYD modellek, jelentősebb árcsökkenés volt tapasztalható.
Egyébként az új autók éves értékesítési száma alacsony, 107 ezer, ami messze elmarad a csúcsévek (2004; 2005) 210 ezres darabszámától.