Az idén az első félévben élénkült az autópiac Magyarországon, a használtautók forgalma már felülmúlta a 2019-es, járvány előtti szintet is, az új autók esetében pedig a tavalyi évhez mérten látható a növekedés. Ez a jó hír. A rossz meg az, hogy közben elszaladtak az árak.
A JóAutók.hu portál a DataHouse előzetes adataira hivatkozva azt írta, 395 000 személygépkocsi cserélt gazdát a használtautó-piacon az első fél évben, ami 5,7 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A használtautók első félévi forgalma 1,4 százalékkal felülmúlta a 2019-est is, így a JóAutók.hu szerint minden idők legnagyobb első félévi forgalmát bonyolította a belföldi autópiac az idén. Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója szerint reális az esély, hogy ebben az évben megdől a használtautó-piac éves forgalmának 2019-ben elért 808 ezres csúcsa, tekintettel arra, hogy a második fél év forgalma rendre 6-8 százalékkal szokta meghaladni az első féléves szinteket.
A kedvenc márkák
A magyarországi használtautó-piacon leggyakrabban alsó-középkategóriás személyautók, illetve kisautók cserélnek gazdát. Az alsóközépkategória legnépszerűbb modelljei az Opel Astra, a Ford Focus és a Volkswagen Golf. A kisautók listáját magasan a Suzuki Swift vezeti, amelyet az Opel Corsa és a Volkswagen Polo követ. A leggyakoribb tíz modell között a felsőközépkategória a Volkswagen Passattal és a BMW 3-as szériával képviselteti magát.
Kereslet és árak
Az erősödő keresletet mutatja, hogy a Használtautó.hu felületén indított keresések száma 45 százalékkal nőtt az idei első félévben a tavalyi azonos időszaki adatokhoz képest, amit a tulajdonosváltások - a félév során 5,7 százalékkal - emelkedő száma is visszaigazolt.
Az idén év elején 25, majd az első negyedévben 32 százalékos áremelkedés volt az előző év azonos időszakához mérten, a második negyedév végére pedig már a tavalyinál 49,9 százalékkal magasabb, 3,8 millió forintos átlagár látható a Használtautó.hu hirdetéseinél.
Rövid távon stagnálásra számítunk az árakban, hiszen egy masszív emelkedésen vagyunk túl, illetve a tavalyi második fél év is hozott némi stabilitást. Hosszú távon azonban a szerényebb környezeti terhelésű, ám magasabb vételárú autók előtérbe kerülése a használt autók piacán további árfelhajtó hatást eredményezhet
- tette hozzá Katona Mátyás, a portál szakértője.