Az elmúlt másfél évben visszavonhatatlanul megváltozott a munkahelyi mobilitás jelentősége. A home office térnyerésével rugalmasabb, fenntarthatóbb és költséghatékonyabb megoldások kerültek a vállalatok érdeklődésének középpontjába. Ez pedig a közösségi autómegosztás elterjedésének kedvez, amely egyszerűen és adómentesen beilleszthető a vállalati cafeteria-rendszerbe.
A kutatás
A megosztott mobilitási eszközök vállalati használatát ma még kevés magyarországi cég támogatja. Ez derült ki a SHARE NOW és a HR Fest szeptemberben készített közös kutatásából, amely 144 különböző vállalat több, mint 55 ezer munkavállalójának munkába járási szokásait összegezte. Úgy tűnik, hogy egyelőre inkább a tradicionális mobilitási megoldások állnak a vállalatok érdeklődésének középpontjában. Ezek közül is a tömegközlekedés támogatása a legelterjedtebb: a felmérésre válaszoló cég- és HR-vezetők 58 százaléka ezt jelölte meg jellemzőnek. Ezt követi a saját tulajdonú gépkocsik használatának elősegítése, majd a dedikált és a kulcsos céges autóké.
Mindezek ellenére nem kétséges, hogy a carsharing a jövőben sokkal nagyobb teret nyerhet a dolgozói mobilitás terén és a cafeteria-rendszerben is. Azok a vállalatok, melyek már alkalmazzák a carsharinget, kiemelkedő mértékben, 95 százalékban elégedettek vele. Összehasonlításképpen: a tömegközlekedési megoldásokra 63%-uk, a saját tulajdonú autóhasználati támogatásra pedig csak 22%-uk mondta ugyanezt. A kutatás arról is megkérdezte az üzleti döntéshozókat, hogy mit gondolnak a következő évek trendjeiről, és hogyan fogja szerintük átalakítani a mobilitási szokásokat a hibrid munkavégzés. Többségük szerint a legnagyobb bővülés egyértelműen a mikromobilitási eszközök felhasználásától várható, miközben 53 százalékuk a carsharing további elterjedésére számít.
A legfontosabb szempontok: rugalmasság és költséghatékonyság
Egyre inkább úgy tűnik, hogy a hibrid munkavégzés a pandémia után is velünk marad. A cégvezetők többsége egyetért abban, hogy az átmeneti állapotból új norma lesz: úgy gondolják, hogy még két év múlva is legalább heti két napot töltenek majd home office-ban a dolgozók. Ez előrevetíti a munkahelyi mobilitás növekvő fontosságát és vállalati támogatottságát. A carsharing felhasználóknak már most is jól érzékelhető vállalati köre van, hiszen a felmérésben résztvevők egynegyede aktívan használja az ilyen megoldásokat. De rajtuk kívül további 57 százalék tartja elképzelhetőnek, hogy az autómegosztás már a közeljövőben megjelenjen az üzleti vagy munkavállalói igényeket kiszolgáló mobilitási megoldások között.
Annál is inkább, mert az autómegosztás alkalmi és rendszeres használata egyaránt költséghatékony megoldás lehet a munkaadók nagy részének és a munkavállalóknak is. A szolgáltatás ugyanis szja-mentesen, azaz egyszeres költségszorzóval illeszthető be a vállalati cafeteria-rendszerbe. A költséghatékonyság amúgy is az egyik legelőnyösebb tulajdonsága a szolgáltatásnak: a felmérésre válaszolók 48 százaléka találta fontosnak, és ezen csak a rugalmasság tett túl. Fontos szempont az autók 7/24 elérhetősége, valamint az is, hogy a szolgáltatási díj minden felmerülő költséget egyben tartalmaz, így nem generál fix költséget a vállalatok számára, csakis a tényleges használatért kell fizetniük. (X)