Elhanyagolt műszaki állapotú járművel közlekedni veszélyes, ráadásul baleset okozásakor a biztosítók kártérítésére sem feltétlenül lehet számítani.


Balesetnél a kötelező és casco biztosító is figyelembe veszi a jármű műszaki állapotát. Ha a vizsgálat azt tárja föl, hogy az autó elhanyagolt műszaki állapotban volt és ez idézte elő a balesetet, akkor a kgfb törvény alapján a kgfb biztosító visszkeresettel élhet az okozó felé – azaz a károsultnak kifizetett kártérítési összeget, vagy annak jelentős részét behajthatja a baleset okozóján. A casco biztosító pedig ugyanilyen elhanyagolt műszaki állapot esetén mentesülhet a kárfizetési kötelezettség alól, vagyis elutasíthatja a kártérítési igényt, írja a CLB blog.

Mi számít elhanyagolt műszaki állapotnak?

Lényegében az, ha olyan műszaki hibából következett be a baleset, ami miatt a jármű a műszaki vizsgán se menne át:

  • futómű hiba,
  • kopott gömbcsukló,
  • kormánymű meghibásodása,
  • elégtelen fék,
  • az engedélyezettnél nagyobb mértékű gumiabroncs-kopás.

Műszaki vizsga

Valószínűleg sokan nem tartják észben, mikor kell legközelebb műszaki vizsgára vinniük az autójukat, hiszen a forgalmi engedélyben könnyen meg tudják nézni. A lényeg:

  • új autó esetén a műszaki vizsga 4 évig érvényes, ezután kétévente kell megújítani,
  • használt autó esetén: ha az első használatba vétel évét követő három naptári éven belül viszi a tulajdonosa vizsgáztatni, akkor 3 évig érvényes, utána szintén kétévente kell megújítani.

A műszaki vizsgán a felmerülő hibákat háromkategóriába sorolják: kisebb hibáknál a jármű még átmegy a vizsgán, komolyabb hibáknál a jármű forgalmi engedélyét azonban csak 2 hónappal hosszabbítják meg, ezután újra kell vizsgáznia. A legsúlyosabb, veszélyes hibák esetén pedig a jármű nem megy át a vizsgán – ezeket a súlyos hibákat veszik figyelembe a biztosítók is.

Járványhelyzet

A jelenlegi járványhelyzetben fontos tudnivaló, hogy a veszélyhelyzet idején lejárt műszaki vizsgák érvényességét meghosszabbították a veszélyhelyzet lejártát követő 60. napig, tehát ennyi idő van pótolni. Azonban, ha a járművel balesetet okoznak, a biztosítók ugyanúgy vizsgálni fogják a műszaki állapotát, és az elhanyagolt állapot visszkeresetet (kgfb) vagy elutasítást (casco) eredményezhet, ezért nem javasolt a vizsga halasztása. Természetesen a műszaki vizsgáknál rendszeresebb időközönként célszerű átnézetni és karbantartani a járművet.


Friss

Fotó:123RF

Így dobná meg a minimálbér emelése többmillió magyar jövedelmét

Sokan járnának jól, ha a minimálbér összege egy vagy két lépcsőben kétszázezer forintra nőne. Számos egyéb juttatás összegét ugyanis ehhez igazítva kell kiszámolni. Mutatjuk.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó:123RF

Riasztást adott ki a rendőrség, így támadnak a pofátlan banki adathalászok!

A rendőrség a közösségi oldalán adott ki figyelmeztetést, mert a csalók a jelek szerint nem mentek vakációra.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Yuri G. on Unsplash

Szegény gazdagok! Nincs elég magánrepülő a piacon

Tavaly akkorára nőtt a kereslet a magánrepülők iránt, amivel a gyártók már nem igazán tudták tartani a lépést. Ennek hatására a használt gépek értéke jelentősen megugrott – írja a Reuters.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!

Elhanyagolt műszaki állapotú járművel közlekedni veszélyes, ráadásul baleset okozásakor a biztosítók kártérítésére sem feltétlenül lehet számítani.


Balesetnél a kötelező és casco biztosító is figyelembe veszi a jármű műszaki állapotát. Ha a vizsgálat azt tárja föl, hogy az autó elhanyagolt műszaki állapotban volt és ez idézte elő a balesetet, akkor a kgfb törvény alapján a kgfb biztosító visszkeresettel élhet az okozó felé – azaz a károsultnak kifizetett kártérítési összeget, vagy annak jelentős részét behajthatja a baleset okozóján. A casco biztosító pedig ugyanilyen elhanyagolt műszaki állapot esetén mentesülhet a kárfizetési kötelezettség alól, vagyis elutasíthatja a kártérítési igényt, írja a CLB blog.

Mi számít elhanyagolt műszaki állapotnak?

Lényegében az, ha olyan műszaki hibából következett be a baleset, ami miatt a jármű a műszaki vizsgán se menne át:

  • futómű hiba,
  • kopott gömbcsukló,
  • kormánymű meghibásodása,
  • elégtelen fék,
  • az engedélyezettnél nagyobb mértékű gumiabroncs-kopás.

Műszaki vizsga

Valószínűleg sokan nem tartják észben, mikor kell legközelebb műszaki vizsgára vinniük az autójukat, hiszen a forgalmi engedélyben könnyen meg tudják nézni. A lényeg:

  • új autó esetén a műszaki vizsga 4 évig érvényes, ezután kétévente kell megújítani,
  • használt autó esetén: ha az első használatba vétel évét követő három naptári éven belül viszi a tulajdonosa vizsgáztatni, akkor 3 évig érvényes, utána szintén kétévente kell megújítani.

A műszaki vizsgán a felmerülő hibákat háromkategóriába sorolják: kisebb hibáknál a jármű még átmegy a vizsgán, komolyabb hibáknál a jármű forgalmi engedélyét azonban csak 2 hónappal hosszabbítják meg, ezután újra kell vizsgáznia. A legsúlyosabb, veszélyes hibák esetén pedig a jármű nem megy át a vizsgán – ezeket a súlyos hibákat veszik figyelembe a biztosítók is.

Járványhelyzet

A jelenlegi járványhelyzetben fontos tudnivaló, hogy a veszélyhelyzet idején lejárt műszaki vizsgák érvényességét meghosszabbították a veszélyhelyzet lejártát követő 60. napig, tehát ennyi idő van pótolni. Azonban, ha a járművel balesetet okoznak, a biztosítók ugyanúgy vizsgálni fogják a műszaki állapotát, és az elhanyagolt állapot visszkeresetet (kgfb) vagy elutasítást (casco) eredményezhet, ezért nem javasolt a vizsga halasztása. Természetesen a műszaki vizsgáknál rendszeresebb időközönként célszerű átnézetni és karbantartani a járművet.


Friss

Fotó: Unsplash

Baromfi telepítés: ne bukd el a támogatást!

Szakmai ajánlásban foglalta össze a Baromfi Termék Tanács (BTT) a szülőpárállományok és a tenyészbaromfik maximális telepítési sűrűségi értékeit, amelyekre az állatjóléti támogatás igénybevételéhez van szükség.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!