Bemutatta az első autómodelljét, egy benzines crossovert a Neo Motors. A marokkói autógyártó meglehetősen olcsó autókkal készül piacra lépni. Ezek gyártásához leginkább tunéziai segítséget vehet igénybe. Elsősorban a Dacia felé támaszthat kemény konkurenciát a jövőben.
A Dacia babérjaira tör a marokkói Neo Motors
Marokkóban 2017-ben alapították a Neo Motors-t. Az autógyártó a napokban mutatta be a legelső autóját, egy háromajtós, benzines crossovert, ami a Bloomberg becslése szerint dirhamból átszámítva 6-7 millió forintba kerülhet.
A modellnek műanyag a karosszériája és levehető a teteje. Háromhengeres, 1,2 literes és 82 lóerős, illetve négyhengeres 1,6 literes és 115 lóerős, benzinmotoros kivitelben lesz kapható. A VG megjegyzi, a jármű leginkább városi használatra lehet előnyös.
Az első évben háromezer darabot gyárthatnak a modellből, viszont három éven belül elérnék a 15 ezres mérföldkövet. A céljuk az, hogy az országban piacvezető Daciának, valamint néhány fapados kínai benzines modellnek támasszanak erős konkurenciát. A későbbiekben villanyautók gyártását is tervezik, de úgy látják, erre egyelőre nem állnak készen.
A Neo Motors partnere lehet az Afrikai Fejlesztési Bank. Emellett forrásokat készülnek bevonni úgy is, hogy bevezetik a céget a casablancai tőzsdére. Az autóik gyártásában pedig a tunéziai Wallyscar autógyártó is közreműködhet.
Egyéként Marokkótól nem idegen szektor az autógyártás. Gyártóbázist épített ki ott a francia Renault és Peugeot, valamint a kínai BYD is. Például a Dacia Sandero és Logan modelljei is készülnek az országban.
3,5 millió forint, de vietnámi a villanyautó - bevállalnád?
Azonban nemcsak a Neo Motors készül nagyot szakítani az olcsó autók piacán. A Vinfast a vietnámi Vingroup cégcsoport része, amely a délkelet-ázsiai ország legnagyobb ipari konglomerátuma. Az elnöke, Pham Nhat Vuong jelentette be, hogy egy új városi e-miniautó és egy szintén elektromos kisteherautó piacra dobását tervezik. A miniautó ára 10-12 ezer dollár között várható (3,5-4,2 millió forint), valamint a hazai mellett az amerikai és az európai piacon is megjelennének vele.
A 2017-ben alapított Vinfast első autószállítmánya 2022 végén érkezett meg Kaliforniába. Azonban a forgalmazásába némi hiba csúszott: a megadott paraméterekkel nem egyeztek a Vinfast városi terepjáróiba szerelt akkumulátorok (e-SUV). Rövidebb volt a hatótávjuk, mint amekkorával hirdették azokat, ezért csak később vehették át a megrendelőik.
A cégnek mintegy 55 ezer külföldi megrendelése volt már a tavasszal. A hazai gyártókapacitásuk pedig elérheti az évi 300 ezer autót. A vietnámiak amerikai gyártáson is gondolkodnak, ezért 2025-ös indulással Észak-Karolinában is gyárat nyitnának.
A Vinfast idén a tavalyi hétszeresére, 50 ezer darabra növelné értékesítését azért, hogy megalapozza az amerikai és az európai jelenlétét.