Vezető autógyártók vezetéstámogató rendszereit tesztelte az amerikai Közúti Közlekedésbiztonsági Intézet (IIHS). Végül igen lesújtó értékelések születtek a legtöbb nagy gyártó megoldásairól. Csupán egy kapott elfogadható minősítést közülük.
Lesújtó értékelést kapott a legtöbb nagy autógyártó vezetéstámogató rendszere
A baleseti adatok alapján vizsgálta az amerikai Közúti Közlekedésbiztonsági Intézet a Tesla Atopilotjának és más vezetéstámogató rendszereknek a biztonsági előnyeit. A kutatásuk eredményeit a napokban közölték.
Megvizsgáltuk a biztosítási káresemények adatait. Vizsgáltuk a vezetéstámogató rendszerekkel rendelkező és az ilyen rendszerek nélküli járműveket. Megállapítottuk, nem csökkent a kárigények száma ezeknek a fejlettebb rendszereknek a következtében
- idézi David Harkey, az IIHS elnökét a Portfolio.
A IIHS kilenc autógyártó 14 vezetéstámogató rendszerét értékelte a saját szabványai alapján. Csak egy kapott közülük elfogadható minősítést, mégpedig a Lexus LS hibrid szedánokhoz kínált Lexus Teammate with Advanced Drive. Azonban a Tesla, a Mercedes-Benz, a BMW, a Nissan, a Ford, a GM, a Hyundai, a Genesis és a Volvo különböző rendszerei is "rossz" általános értékelést kaptak.
Viszont arra jutottak, az automatikus vészfékező rendszerek 50 százalékkal csökkentik a hátulról történő ütközések számát, valamint 30 százalékkal az olyan esetek mennyiségét, amikor gyalogosnak ütköznek járművek.
Lehetetlen az önvezetés a BYD szerint
Egyébként Kína vezető elektromos autógyártójának, a Szegeden gyárat építő BYD-nek az egyik szóvivője, Li Yunfei arról beszélt a CNBC újságírójának a 2023-as Sanghaji Autószalonon, hogy az önvezetés egy hamis állítás. Megjegyezte, ha például két önvezető jármű karambolozik, azt sem lehet eldönteni, hogy melyik volt a hibás.
Úgy gondoljuk, az önvezető technológia, amely teljesen független az emberektől, nagyon-nagyon távoli jövő, és teljességgel lehetetlen megvalósítani. (…) Sok évnyi belefektetett összeg után láthatjuk, hogy nem vezettek sehova ezek az erőfeszítések
- idéztük a cég neve említése nélkül is valószínűleg a Teslára utaló (az amerikai vállalat rengeteg pénz fektetett önvezető technológia fejlesztésébe) szóvivőt korábban.
Kínában tilos önvezető autót értékesíteni a nagyközönségnek. Viszont néhány vállalatnak ideiglenesen engedélyezték, hogy egyes városokban önvezető taxikat üzemeltessenek.
Ezzel szemben 2023 elején jelentette be a Mercedes, hogy elsőként ők kaptak engedélyt az Egyesült Államokban a hármas szintű önvezetésre. A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk pedig egyébként is régóta próbálja népszerűsíteni az autonóm vezetést.