Új megoldást találtak a jeges utak jelentette probléma kezelésére német útkarbantartó szakemberek. Uborkafeldolgozó konzervgyárban a gyártásból visszamaradt vizet hasznosítják az autóutak kezeléséhez. Így az élelmiszerüzem, az útkezelő és az autósok is jól járnak.
Uborka levével locsolják a német autóutakat
Praktikus megoldást találtak a téli jeges utak kezeléséhez német útkarbantartó szakemberek. Rájöttek, hogy az uborka tartósításakor keletkező, körülbelül 7 százalékos sótartalmú ecetes-sós víz használható az autóutakon jégeltávolításra. Igaz, a sótartalmát előbb 21 százalékosra növelik.
Az új módszer nemcsak hatékony, hanem környezetbarát is. Lehetővé teszi, hogy Bajorország egyes területein évente akár 100 tonna sót és 800 ezer liter vizet takarítsanak meg. Emellett kevesebb munkaerőt kell fordítani a sósvíz előállítására – írja a BR24.
Megjegyzik, az eljárás az egész országra kiterjeszthető. Ez azért fontos, mert Németországban körülbelül 1,5 millió tonna sót használnak az utak jégmentesítéséhez minden egyes télen. Az Agroinform hozzáteszi, a megoldás az útkezelők és az autósok mellett az uborkafeldolgozóknak is kedvez, hiszen nem kell külön erőforrásokat fordítaniuk annak ártalmatlanítására.
Gumiabroncsba szerelt hólánccal jelentkeztek a dél-koreai autógyártók
Egyébként a Hyundai Motor és a Kia olyan autókerék-technológiát fejlesztenek, amely a hóláncot vagy egy ahhoz hasonló eszközt közvetlenül a gumiabroncsba integrál. Egyetlen gombnyomással aktiválható a rendszer, így a csúszós utakon a közlekedés anélkül válik biztonságosabbá, hogy a hóláncot külön fel kellene szerelni.
A szerkezet egy alakemlékező ötvözetből és egy modulból áll. Az előbbi elektromos jellel aktiválható, gyakorlatilag egy gombnyomással. Annak hatására formát vált, és kiemelkedik az autógumi résein keresztül a felszínre, ahol a hólánchoz hasonlóan támogatja az autó stabilitását a csúszós-havas utakon.
A technológia prototípusa még nem készült el, de a Hyundai és a Kia már szabadalmaztatták az újítást. Az autógyártók tervei szerint további fejlesztés és tesztelés következik, aztán kezdődhez a termék tömeggyártása
Megugrott az új autóabroncsok ára
Igaz, sokan használnak négyévszakos gumikat, azonban Horváth István debreceni szervíztulajdonos szerint azok egyik évszakhoz sem teljesen alkalmasak. Szélsőséges időjárásban nem tudnak igazán jó tapadási teljesítményt nyújtani. Ezért leginkább akkor javasoltak, ha az autót nem használják hosszabb utakra. Emellett a szakértő felhívta a figyelmet az abroncsok árváltozására is.
Az előző évekhez képest körülbelül 30-40 százalékkal emelkedett az abroncs ára, ami természetesen függ annak márkajelzésétől és méretétől egyaránt. A középkategóriát tekintve egy 15 col átmérőjű kerék körülbelül 20-22 ezer forinttól elérhető, a jobb minőségnél csak a csillagos ég szab határt
- idéztük a szakembert néhány hete.