Biztonsági tesztek hamisítási botrányába keveredett a japán cégcsoport
Fotó: Shutterstock

Gyűrűzik a botrány: Újabb gyárat állít le a Toyota leánycége

Újabb gyárában függesztette fel az autógyártást a Toyota egyik leányvállalata. A japán cégcsoportnál biztonsági tesztek hamisítási botránya robbant ki a napokban. Az ügyben 64 autómodell lehet érintett. Mindez igen rossz hatással lehet a vállalat beszállítóira is.


Újabb autógyárak álltak le a Toyota botránya miatt

Tovább gyűrűzik a Toyota körüli botrány: a japán cégcsoporthoz tartozó Daihatsu autógyártó bejelentése alapján a korábbi három mellett a legnagyobb, oszakai üzemében is felfüggeszti a gyártást egy hónapra a teszthamisítási botrány miatt. A bejelentés a cég nagyjából 9 ezer alkalmazottját érinti a szigetországban. A vállalat az előző üzleti évében mintegy 870 ezer autót gyártott.

A botrány az előző héten robbant ki, amikor közölte a Daihatsu, biztonsági teszteket hamisítottak összesen 64 modelljüknél. Emiatt szünetel most a gyártásuk és a kiszállításuk Japánban és azon kívül is.

Az MTI megjegyzi, a Daihatsu-botrány nagy csapás a körülbelül 8 ezer beszállítójára is. Igaz, a vállalat megígérte, kompenzálja a közvetlen szállítóit, emellett kifizeti az érintett alkalmazottai fizetésének egy részét. Azonban ez rontani fogja az anyacége, a Toyota Motor Corp. eredményét.

Pénzügyileg kilőtt a Toyota

Egyébként a pénzügyek területén igen sikeres időszakon van túl a Toyota. Az autóipari konszern csaknem negyedével növelte a bevételét és megduplázta nyereségét a pénzügyi éve első felében, egyben megemelte éves eredménytervét is a honlapján publikált beszámolója alapján.

A Toyota a japán pénzügyi év (április-március) első felében 21,981 ezer milliárd jen (143 milliárd euró) értékesítési árbevételre tett szert, 24,1 százalékkal magasabbra az egy évvel korábbinál. Működési eredménye 124,2 százalékkal emelkedett 2559 milliárd jenre (16,7 milliárd euró). A Toyota idei első félévben elért működési eredménye közel megegyezik az előző teljes pénzügyi év működési eredményével.

Az első félév nettó nyeresége 2647 milliárd jen (17,3 milliárd euró) lett, 117,1 százalékkal magasabb az előző pénzügyi év első felében elértnél.

A Toyota Corp. a Toyota, Daihatsu és Hino márkájú járművekből a folyó pénzügyi év első felében 5,596 milliót értékesített, szemben az egy évvel korábbi 5,168 millióval. Az előző teljes pénzügyi évben 10,558 millió volt az értékesítés, a folyó, 2024-es pénzügyi évben pedig 11,380 millió jármű eladását tervezi.

Ha nem a japán üzleti évet, hanem a 2023-as naptári évet tekintjük, akkor idén január 1. és szeptember 30. között 2,67 millió részben vagy teljesen elektromos Toyota és Lexus személygépkocsi talált gazdára, 9 hónap alatt, csaknem annyi, mint a teljes 2022-es naptári évben (2,73 millió). Ebből 2,478 millió volt öntöltő hibrid, 92,5 ezer a plug-in hibrid, 76,5 ezer pedig akkumulátoros elektromos, valamint 3500 hidrogén-üzemanyagcellás elektromos, 18 ezer pedig a "lágy" hibrid.

A Toyota féléves eredménybeszámolója alkalmából megemelte éves eredménytervét: a 2023-as pénzügyi év 37,157 ezer milliárd jenes értékesítési árbevétele után a 2024-es eredményt korábban 38 ezer milliárd jenre tervezte, ezt most 43 ezer milliárd jenre emelte meg.

Ne hagyd ki!