Felfüggeszti néhány modellje kiszállítását a Toyota Motor. A döntésüket azután hozták meg, hogy szabálytalanságokat találtak a leányvállalatuk, a Toyota Industries által fejlesztett dízelmotorjaik tanúsítási tesztjein. A lépés olyan autókat is érint, mint például a Hilux pickup, vagy a Land Cruiser SUV.
Toyota dízelmotorok tanúsítási tesztjeivel lehetnek problémák
Szabálytalanságokat talált egy vizsgálóbizottság a Toyota mindhárom dízelmotorjának lóerőteljesítmény-vizsgálatakor. A probléma abból adódott, hogy a lóerő tesztelésekor használt elektronikus vezérlőegységek eltértek a motorgyártáskor használtaktól.
A japán autógyártó tájékoztatása alapján tíz modelljükbe építik bele ezeket a motorokat, köztük olyanokba, mint a Hilux, a Land Cruiser, a Hiace furgon, a Fortuner SUV, az Innova és a Lexus márkájú LX500D SUV. Emiatt ideiglenesen leállították az érintett autók kiszállítását.
A dízelmotorokat fejlesztő Toyota Industries szerint a tavaly március 31-ig tartó pénzügyi évükben mintegy 840 ezer járműmotort adtak el az érintettek közül. Azonban azt nem tudták megmondani, összesen hány olyan autót értékesített a Toyota, melyekbe ezek a motorok kerültek – írja az Autopro.
Kiállt a Toyota a belső égésű motorok mellett
Egyébként a Toyota régóta nyíltan szkeptikus a villanyautókat illetően, pláne ami a vállalat elnökét, Akio Toyodát illeti. A 67 éves vezető a napokban a Tokió Autószalonon osztott meg furcsa gondolatokat a belső égésű motorok jövőjével kapcsolatban. A Totalcar idézte az autógurut, aki azt fejtegette, hogy
a hagyományos motoroknak továbbra is gyakorlati szerepük van a karbonsemlegesség elérésében. Hadd finomítsuk hát a motortechnológiát. Az akkumulátoros elektromos autók nem az egyetlen, karbonsemlegességhez vezető utat jelentik. [...] Talán úgy hangozhat, hogy [a belső égésű motoros autókkal] árral szemben úszunk, de ez nem igaz. Ez egy szükséges lépés a jövő felé.
A munkahelyek megóvása is fontos
Azt Toyoda úr nem fejtette ki pontosan, hogy a benzin/dízelmotoroknak hogyan lehet szerepe a karbonsemlegesség elérésében. Helyette a munkahelyek megóvásának fontosságát hangsúlyozta:
[Az autóipari dolgozók] segítik Japánt, és képességeikkel egy erősebb országot építenek a holnap számára. Nem szabad elveszítenünk ezeket az embereket.
Toyoda végül a villanyautók pártján álló döntéshozóknak is üzent:
Azokért az emberekért, akik eddig [belső égésű] motorokat építettek: engedjétek nekünk, hogy tovább építsük őket. Sohasem fogom hagyni, hogy pocsékba menjen az a sok munka, amit eddig végeztetek.
Az egyetlen módja a hagyományos motor karbonsemleges üzemeltetésének, ha az hidrogént éget el. Azonban nem véletlen, hogy ezzel a Toyotán kívül nem sok autógyártó foglalkozik: vízbontással hidrogént előállítani, majd egy belső égésű motorban elégetni rendkívül veszteséges folyamat.