Az új autók magas ára erőteljesen visszafogta a vásárlási kedvet, de mi várható az elkövetkező hónapokban? Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója volt a G7 podcast vendége, ebből a beszélgetésből idézünk néhány fontos, a piac jövőjét érintő megállapítást.
Tovább növekedhet az új e-autók hazai piaca
Az adásból kiderült, stabilizálódtak a beszállítói láncok 2023-ban, valamint 3-4 százalékosak lehetnek az akciós THM-ek új autók vásárlásakor az idén. Az alkudozásra is több lehetőség van a piacon, valamint a korábbiaktól nagyobbak a raktárkészletek is, így az újautópiac 5-10 százalékos növekedésére lehet számítani az idén Magyarországon.
Európában az éves újautó-eladások száma körülbelül 20 millió. Ehhez 130 ezerrel járul hozzá Magyarország. Azonban ezen érték akár negyedét is kiteheti a reexport, ami összefügg azzal, hogy a magyar autópiac árszintje még mindig kedvezőbb, mint a nyugat-európai. Jelenleg új autó vásárlásakor az árak 6 millió forint körül kezdődnek, de az átlagár 10 millió forint felett van itthon.
Különösen dinamikus az elektromos autók piaca, ahol 2021-ről 2022-re 55 százalékos növekedést tapasztaltak világszinten. Mostanra az összes újautó-eladás nagyjából 15 százalékát teszik ki az e-autók, sőt, Európában ennél is többet. Viszont az elterjedésük nagyban függ a kormányzati támogatásoktól is.
A globálisan évente eladott, körülbelül 90 millió autóból 10-15 millió elektromos autó. Ha az éves eladások növekedési üteme 50-60 százalék körül marad, akkor várhatóan 2045 körül érjük el azt a pontot, ahol az e-autók és a belső égésű motoros autók nagyjából egyenlő arányban lesznek jelen az utakon.
Az elektromos autók aránya az éves újautó-eladásokban 5 százalék körül lehet jelenleg Magyarországon. De a nemrég bejelentett, 30 milliárd forintos támogatási csomag elősegítheti az e-autók piacának hazai növekedését. A támogatás 2,8-4 millió forint között alakulhat, de csak cégek igényelhetik. Viszont ez nem nagy korlátozás annak a fényében, hogy a korábbi 20-25 százalékról 5 százalékra esett vissza a magánvásárlók aránya a magyar újautópiacon, elsősorban a magas árak miatt.
A BYD egyik modellje lehet „Európa legjobb vétele” 2024-ben
Egyébként 30 európai országból 30 autós szakújságíró által adott pontok alapján 2024-ben a kínai BYD Dolphin villanyautója kapja az “Európa legjobb vétele” címet az Autobesttől. Mögötte a második a Hyundai Kona, illetve a harmadik a Jeep Avenger.
Az újságírók a Dolphin kényelmét, vezetési élményét, valamint a kompakt méreteihez képest a tágas utasterét igencsak méltatták. Emellett kiemelkedőnek találták a kedvező ára (az induló ára durván 10,8 millió forint 44,9 kWh-s akkumulátorral), a hosszú garanciaideje, a kedvező üzemeltetési költsége, a gazdag felszereltsége és a fejlett technológiája miatt is.
A modell hossza 4290 mm, szélessége nyitott külső tükrökkel 2012 mm, a tengelytávja 2700 mm. Az e-platform 3.0 technológia által biztosított előnyöknek és a rövid első és hátsó túlnyúlásnak köszönhetően az utastér rendkívül tágas. A csomagtartója 345 literes, de a hátsó ülések lehajtásával 1310 literre bővíthető. Az akkumulátora lehet 44,9 vagy 60,4 kWh-s, amelyek a WLTP ciklus szerinti vegyes hatótávolságot tekintve 340, illetve 427 kilométer megtételére teszik alkalmassá egyetlen töltéssel.
Büszkék vagyunk az elsőségünkre, hiszen azt autós szakújságírók nemzetközi csapatától kaptuk. Biztos vagyok abban, hogy ez a díj felkelti majd a vásárlók érdeklődését is, és figyelmüket márkánkra irányítja. A BYD Dolphin olyasmit kínál, ami ritkaságnak számít a villanyautók piacán: kiváló ár-érték arányt. Gazdag alapfelszereltséget nyújt elérhető áron, így téve elérhetőbbé az elektromos autózást a lehető legszélesebb vásárlói kör számára
- idéztük Michael Shút, a BYD Europe vezetőjét a napokban.