Kiderült, mennyit kell várnunk az azonos árszintre
Fotó: Shutterstock

Ekkor kerülhetnek ugyanannyiba a hagyományos és az e-autók

Autóipari vezetők mondták el, szerintük hány évet kell várni arra, hogy azonos árszintre kerüljenek a hagyományos és a tisztán elektromos meghajtású autók (EV-k). Emellett az látszik, hogy Kínán kívül nem fényes a szektor helyzete.


Az évtized végére kerülhetnek azonos árszintre a hagyományos és a villanyautók

A KPMG 24. Annual Global Automotive Executive felmérése alapján az autóipari vezetők többsége úgy látja, az évtized végére kerülhet azonos szintre a hagyományos és a tisztán elektromos meghajtású autók ára. A felmérésben a szakemberek majdnem 70 százaléka mondta, hogy 2030-ra paritást vár. Azonban igen eltérők a várakozások az egyes piacokon. Például Kínában a döntéshozók 87 százaléka látja úgy, hogy kiegyenlítődnek az árak az évtized végére.

A kutatásból az is kiderül, az iparág eddig több mint 500 milliárd dollárt fordított a tisztán elektromos meghajtású autókra való átállásra. Azonban az autóipari vezetők aggódnak a szektor nyereségtermelő képessége miatt. A felmérés alapján az aggodalmukat elsősorban a világgazdaságot érintő gondok és a növekvő költségek okozzák. A helyzet javulására a következő öt évben a japán vezetők alig 10, a nyugat-európai iparági döntéshozók 24, valamint a kínai csúcsmenedzserek 36 százaléka számít - írja a HVG.

Túltermelés az akkumulátorok nyersanyagainak piacán

Egyébként sorra állítják le vagy késleltetik a lítium- és nikkelgyártók a projektjeiket. Túltermelés miatt bezuhant több, a villanyautók akkumulátoraihoz szükséges nyersanyag ár. Sőt, lassult az e-autók értékesítése is.

A lítium-ion akkumulátorokban használt lítium ára 90 százalékot zuhant 2023 eleje óta. A nikkel árszintje pedig nagyjából a felére csökkent ugyanebben az időszakban.

Ez aláásta például az Albemarle amerikai lítiumbányászati és -feldolgozó óriás 1,3 milliárd dolláros üzemének a létrehozását Dél-Karolinában. Európában pedig a svájci bányászati és kereskedelmi óriásvállalat, a Glencore függesztette fel a termelést egyik nikkelbányájában és feldolgozóüzemében, Új-Kaledóniában. De a BHP Group is határozatlan időre bezárta az ausztráliai nikkelüzletágát.

Az autógyártók közül például a Ford, a General Motors és a Volvo késlelteti a villanyautós beruházásait.

Ne hagyd ki!