Apple, Amazon, Facebook, Google, Netflix, Uber, Airbnb, Alibaba. Hosszasan sorolhatnánk azokat a technológiára koncentráló óriáscégeket, amelyek uralják a világgazdaságot. Gyors és látványos sikereik láttán azt gondolhatnánk, hogy a hagyományos gazdaságnak leáldozott, aki pénzt akar keresni, annak bizony valamilyen fejlett technológián alapuló vállalkozást kell indítania, ha hosszú távon is versenyben akar maradni.
Csakhogy ez egyátalán nem így van!
A hagyományos gazdaságnak igen is van esélye a technológiai fejlődést meglovagoló cégekkel szemben. Még annak is megvan a receptje, hogyan vehetik fel a kesztyűt! Furcsa módon a siker receptjét is világcégek mutathatják meg a kisebb vállalkozásoknak. Olyan vállalkozások, amelyek egykoron a világ urai voltak, aztán letaszították őket a csúcsról. Két ilyen jó példa: a szórakoztatóiparban érdekelt Disney és a sportszergyártó Nike.
Mindkét társaság nehéz időkön van túl és nem elsősorban a járvány miatt. A Nike kénytelen volt termékeit az Amazon online kereskedelmi platformon árulni, mert a vásárlók a hagyományos üzletekből átszoktak az internetes vásárlásra. A Disney sem járt jobban. Filmjeit kénytelen volt eladni a Netflixhez hasonló streaming szolgáltatóknak, mert ott többen látták őket, mint a hagyományos mozikban. Az a faramuci helyzet állt elő, hogy bár a valódi értékeket, azaz a sportszereket és a filmeket, a Nike és a Disney állította elő, ám a hasznon kénytelen volt a közéjük és a fogyasztók közé ékelődött szolgáltató cégekkel osztozni.
Mindketten jó sok pénzt buktak, de tanultak a versenytársaiktól és átvették piaci sikert hozó módszereiket! A Nike többé már nem az Amazon felületén értékesít, hanem saját online piacterén. A Disney pedig Disney + néven saját előfizetéses streaming platformot hozott létre. A lépés mindkettejüknél fényesen bevált. A Nike idén nyárra egy év alatt több, mint 80 százalékkal növelte online eladásait és mára termékeinek harmada a világhálón keresztül talál gazdára. A Disney pedig egy év alatt majdnem feleannyi előfizetőre tett szert, mint amennyit a Netflix tíz év alatt összegyűjtött.
A tanulság egyszerű: azok a vállalkozások, foglalkozzanak bármivel, amelyek egyszer sikeresek voltak, a technológia vezérelt új világban is azok lesznek, ha ellesik és alkalmazzák a nagy újítók módszereit!