A nagyobb áruházaknak valószínűleg nem jelent majd problémát, ha a kormány az általános boltzár helyett négyzetméter-alapú vásárlást vezet be. A kisboltoknak viszont ki kell találniuk valamit.


A Kereskedelmi és Iparkamarával tárgyalt a kormányfő az újraindításról, Orbán Viktor be is számolt a találkozóról.

A miniszterelnök elmondta, elfogadták a kamara több javaslatát a jelenlegi szabályozás módosításáról. Konkrétumot csak annyit említett, azt kérték tőle, hogy boltokban az általános zárás helyett a négyzetméter-alapú korlátozásra térjenek át. Külön plázaszabályokat is javasoltak és a szolgáltatások megnyitására sajátos szabályozási elemekre is előterjesztést tettek. Ezekről szerdán fog tárgyalni a kormány.

Reagált a szakma

Karsai Zoltán, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének elnöke úgy látja, többféle gyakorlat is szóba jöhet a négyzetméter-alapú vásárlásra. A nagyobb üzleteknél például már most látni lehet, hogy a vevőbejárat fölé monitort tettek, ezen lehet követni a be- és a kilépők számát, illetve, hogy éppen hányan vásárolnak az áruházban, mondta a hvg.hu-nak az elnök. Karsai szerint a kisboltokban az lesz a kérdés, ki felügyelje a vevőket.

Ha hárman-négyen dolgoznak egy kisboltban, valakit oda kell majd állítani, hogy számolja a ki- és bemenőket, de a személyzet ezt nem végezheti, mert nincs kiképezve egy esetleges konfrontációra

– hangsúlyozta, hozzátéve, hogy ha életbe lép ez a szabályozás, mindenképp igazságosabb lesz a jelenlegi boltzárhoz képest, mert a minimális lehetősége meglesz annak, hogy a boltos valamilyen forgalmat csináljon.

Egy, kettő, három…stop!

Bubenkó Csaba, a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke a lapnak azt mondta, példát lehet venni a Tescóról, ahol egy időben gyakorlat volt, hogy egy alkalmazott kezében egy tablettel számolta a bevásárlókat, és jelezte, ha számuk négyzetméter-arányosan elérte az üzlet befogadóképességének járványügyi szempontból még megengedhető mértékét. Az elnök szerint, ha a vásárlók kint, az utcán tudnak várakozni, az biztonságot jelenthet, az éppen zárva tartó üzleteknek pedig munkahely-megtartást.

A szakszervezet korábban hivatalos levelet küldött a kormánynak azzal kapcsolatban is, hogy a kereskedelmi dolgozókat vegyék előre az oltási sorrendben. Hivatalos választ azóta sem kaptak, mindössze egy értesítést, hogy a kérést az operatív törzsnek továbbították. A törzs egyébként hétfőn álhírnek minősítette azokat a lapértesüléseket, amelyek szerint az Auchan dolgozóit soron kívül beoltanák, erről ITT olvashatsz részletesebben.


The Conversation

Friss

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó:123RF

Kockás papír helyett vali.hu, így pörgetnék föl a hazai digitalizációt

A digitalizáció erősítéséről tárgyalt a Nemzeti Versenyképességi Tanács, a testület négy területen javasol intézkedéseket a kormánynak - közölte a pénzügyminiszter a közösségi oldalán.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!