Csomagokkal telezsúfolt furgon belseje
Fotó: Unsplash

Milliárdos károkat okoznak a sérült karácsonyi csomagok

A Black Fridaytől karácsonyig tartó időszak komoly kihívások elé állítja az e-kereskedelmet: a hirtelen megugró csomagszám, ugyanakkor az ezzel párhuzamosan csökkenő szállítási kapacitás okán meghatványozódnak a csomagokat érő erőhatások, azok sérülékenyebbé válnak.

Extrém hatások

Egy átlag, online rendelt termék több mint ötször annyi érintkezési ponttal rendelkezik az ellátási láncban, mint egy bolti termék. Az elosztó központokba történő eljuttatáskor, a raktárakban való mozgatás során, valamint a kézbesítés alatt is rázkódásnak, ütéseknek, eséseknek vannak kitéve. Egy tipikus online rendelt csomagot ért erőhatás megközelítheti akár az 50G-t is. Ez az érték több mint ötszöröse annak az erőhatásnak, amit egy tapasztalt asztronauta még kibír eszméletvesztés nélkül (9G), és több mint tízszerese annak az erőhatásnak, amit egy hullámvasúton ülve tapasztalunk (5G). A felmérés szerint

a sérült termékek visszaküldéséből fakadó károk karácsonykor – a számítások alapján – 18,1 milliárd euróra is rúghatnak Európa-szerte.

A 8000 uniós állampolgár bevonásával zajló felmérés rávilágított arra, hogy a tavalyi év során a vásárlók közel fele (45%) kapott kézhez sérült csomagot, ami összesen 377 millió problémás terméket jelent, amelyek a megkérdezettek szerint darabonként átlag 47,94 euróba kerültek.

Növekvő elvárások

A fogyasztók mind kevésbé tolerálják a sérült csomagokat, emellett a növekvő megélhetési költségek egyre több embert ösztönöznek arra, hogy alacsonyabb értékű csomagokat is visszaküldjenek. Az adatok szerint a tavalyi 26 euróról átlagban 21,5 euróra csökkent az a lélektani határ, amelyet elérve a vevők a visszaküldés mellett döntenek. Ez azt sugallja, hogy még tovább fog duzzadni a vásárlástól történő elállások száma. Szintén anomáliát jelent, hogy az európai vásárlók 43%-a ingyenes kiszállítást és visszaküldést vár el, ugyanakkor egyre több márka fontolgatja, hogy a visszaküldésért díjat számol fel.

​Ellenálló, fenntartható megoldások

„Noha az életünk mindennapos szereplőjévé vált az e-kereskedelem, még mindig a vásárlás egy viszonylag új formáját jelenti. Kutatásunk rávilágított arra, hogy azok a feltételek, amelyeknek a csomagoknak meg kell felelniük, teljesen különbözőek. Ezért készen kell állniuk arra, hogy szélsőséges körülmények között is megóvják a beltartalmat. A gyártóknak szintén arra kell törekedniük, hogy minél jobb védelmet biztosítsanak a csomagoknak az út során” – mondja Gavin Mounce, E-commerce Design Manager.

„Az innovációs és dizájn csapataink folyamatosan tesztelik, hogy a csomagok milyen gyorsan utaznak, és milyen hatásoknak vannak kitéve, ezeket az információkat pedig más projekteknél is fel tudjuk használni. A körforgásos tervezés alapelveit alkalmazva tervezzük meg konstrukcióinkat, hogy a felhasznált alapanyagok mennyisége ne legyen több a szükségesnél, ugyanakkor megfelelően óvja a sérülésektől a szállított árut, és így a lehető legfenntarthatóbbak legyenek.”


Ne hagyd ki!