Több mint 80 ezer fogyasztó kaphat kompenzációt az Eventim jegyértékesítő portáltól a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárásának köszönhetően. A vállalkozás a vásárlási folyamat során nem tájékoztatta kellő időben a fogyasztókat bizonyos jegyáron felüli díjakról. A cég az eljárás során jelentős mértékben együttműködött a nemzeti versenyhatósággal. Az együttműködést és a visszatérítés mértékét mérlegelve a GVH Versenytanácsa eltekintett a bírság kiszabásától, amennyiben az Eventim pontosan végrehajtja a vállalt kompenzációt.
A Gazdasági Versenyhivatal 2023 májusában indított versenyfelügyeleti eljárást az egyik legnépszerűbb hazai jegyportál, az Eventim hazai üzemeltetőjével szemben. A GVH gyanúja szerint a vállalkozás rejtett költségekkel befolyásolta a fogyasztókat a vásárlási folyamat során.
A nemzeti versenyhatóság az eljárás során feltárta, hogy a vállalkozás az online jegyértékesítés során ún. csepegtető árazást alkalmazott. Ennek megfelelően egyes díjelemekről – elsősorban kezelési költség, szállítási, illetve átvételi díj – hiányosan vagy nem kellő időben, már csak a jegyek kosárba helyezése után tájékoztatta vásárlókat. Az online kereskedelmi platformokon a vásárlási folyamat során csepegtetve megjelenő, vagy csak a fizetési folyamat végén előbukkanó, rejtett költségek sötét mintázatoknak minősülnek. A fogyasztó a váratlan többletdíj(ak) felbukkanásakor már értékes időt és energiát fordított a vásárlási folyamatra, így hajlamosabb a magasabb végösszeg ellenére is megvenni a terméket.
Az Eventim az eljárás során együttműködő volt a Versenyhivatallal, egyebek között elismerte a jogsértést és lemondott a jogorvoslat lehetőségéről. A cég vállalta a jogsértéssel érintett fogyasztók kompenzálását. Azoknak a személyeknek, akik 2022. január 1. és 2023. február 2. az Eventim jegyértékesítési portálon vásároltak, egyénenként 700 forintos összeget fizet ki. Ez az összeg megegyezik a kérdéses időszakban vásárlásonként felszámított rejtett kezelési költség összegével. Az így vállalt kompenzációs csomag összesen mintegy 80 000-120 000 fogyasztót érinthet és annak teljes értéke 70 millió forintnál is magasabb lehet.
A GVH felhívja az érintett fogyasztók figyelmét, hogy a vállalkozás csak akkor tudja majd kifizetni a kompenzációt, ha az általa a közeljövőben elektronikus levélben megkeresett fogyasztók vissza fognak jelezni és nyilatkoznak arról, hogy a kifizetést milyen bankszámlára kérik.
A cég ezen felül vállalta, hogy átalakítja, egyszerűsíti díjstruktúráját, így a korábbi többféle díj helyett egyetlen szolgáltatási díjat szab majd ki, és ennek összegéről a vásárlás megfelelő szakaszában értesíti a fogyasztókat. A nemzeti versenyhatóság a vállalt kötelezettségek megfelelő, maradéktalan teljesítését utóvizsgálat keretében ellenőrizni fogja.
A vállalt kompenzáció teljes összege meghaladta, a kompenzáció nélkül kalkulált lehetséges bírságösszeg mértékét, így a GVH Versenytanácsa feltételes bírságot szabott ki. Így, ha a vállalkozásnak nem sikerül kifizetnie a kalkulált bírságösszeget elérő mértékű kompenzációt, akkor a Versenytanács – a tényleges kifizetéseket igazoló dokumentumok alapján – külön végzésben fogja megállapítani a különbözetet, amelyet bírságként kell majd a cégnek befizetnie. (Forrás: A GVH weboldala)