Influenszerre és kereskedelmi partnerére csapott le a GVH

Influenszerre és kereskedelmi partnerére csapott le a GVH

Lezárta a Rolix YouTube-csatorna reklámozási gyakorlatát vizsgáló eljárását a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a csatorna javít a reklámozási gyakorlatán - közölte a GVH.


A GVH vizsgálata szerint a videómegosztó csatornán megjelent egyes, a ViharFlotta Kft. által értékesített termékeket és szolgáltatásokat tartalmazó kereskedelmi kommunikációk esetén nem volt egyértelműen feltüntetve a tartalmak reklámjellege. A vizsgálat alá vontak számos megfelelési intézkedést vállaltak a jogkövető magatartásuk kialakítása érdekében. Ezek a ViharFlotta Kft. más influenszer partnereire is kiterjednek, végrehajtásukat pedig kötelezően előírta a GVH Versenytanácsa.

A tájékoztatóban felidézték, hogy a GVH a 2024 tavaszán 6 hazai influenszerrel és több hirdető céggel szemben indított versenyfelügyeleti eljárásaiban számos hiányosságot észleltek a véleményvezérek marketingtevékenységében. Mindössze az influenszerek 20 százaléka tartja be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, a többség (54 százalék) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig, míg a véleményvezérek mintegy negyede soha, vagy csak nagyon ritkán tesz közzé bárminemű tájékoztatást.

A GVH elsőként a több mint 280 ezer feliratkozóval rendelkező "Rolix" YouTube-csatornát üzemeltető influenszerrel, illetve kereskedelmi partnerével a ViharFlotta Kft.-vel szemben indított versenyfelügyeleti eljárást zárta le. Megállapították, hogy a csatornát üzemeltető véleményvezér és a ViharFlotta Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Az eljárás alá vontak együttműködést tanúsítottak, már az eljárás során módosították a jogsértő kommunikációt, elismerték a jogsértést, illetve lemondtak jogorvoslati jogukról.

A GVH figyelembe vette azonban azt is, hogy a kifogásolt gyakorlat által érintett fogyasztói kört döntő részben kiskorúak alkották. Minderre tekintettel a GVH Versenytanácsa a ViharFlotta Kft.-re 920 ezer forint bírságot szabott ki, míg az influenszer esetében eltekintett a bírság kiszabásától. Az eljárás alá vontak vállalták továbbá a reklámozással kapcsolatos jogszabályi elvárások oktatását, nem csak saját üzleti kapcsolatukban, hanem a ViharFlotta valamennyi influenszer partnerére kiterjedően.

A GVH ismételten felhívja a hazai influenszerek, illetve az érintett ügynökségek és hirdetők figyelmét, hogy a tartalmak közzétevőinek egyebek között hangsúlyosan, szembetűnően, egyszerűen, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, ha a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek, illetve akkor is, ha a véleményvezér saját vállalkozását, termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti.

Ne hagyd ki!