Felemelt hüvelykujját mutatja egy elmosódott csuklyás, maszkos alak
Fotó: unsplash

Rossz élmény a vásárlás? Sokat ér a véleményed!

Sokat ér a vásárlók véleménye. Ha jó, ha rossz, abból profitálhat az értékelt vállalkozás. Sokan felismerték már a vevők visszajelzéseiben rejlő üzleti lehetőségeket, ám az eddig kitalált rendszerek zöme könnyen befolyásolható. A Trustpilot nevű cég megoldást talált a problémára, ami gazdaggá tette az alapítóját.


​Tetszik? Jelezd!

Ki ne kapott volna még kérdést barátaitól vagy ismerőseitől arról, hogy egy-egy általa megvett termék vagy kipróbált szolgáltatás jó-e vagy nem, megéri-e az árát vagy sem? Különösen így van ez az internet korában, hiszen a világhálón áttekinthetetlen mennyiségű üzleti ajánlatba botlik a gyanútlan felhasználó. A vállalkozások is rájöttek arra, hogy egy-egy vásárlói vélemény óriási értéket jelent, hiszen a sok kedvező értékelés megnövelheti az eladásokat. Kétélű fegyverről van szó, hiszen a túltengő negatív vélemények romba dönthetnek egy jól felépített üzletet is.

​Kétélű fegyver

Több internetes vállalkozás is felismerte a vásárlói visszajelzésekben rejlő üzleti lehetőségeket. A Google kereső, a szállásokat, éttermeket kínáló oldalak vagy éppen az internetes webáruházak egyaránt lehetőséget ad arra, hogy fogyasztóként elmondhassuk a véleményünket. A baj ezekkel a megoldásokkal csak az, hogy befolyásolhatóak. Bárki egekbe dicsérheti a segítségükkel a saját lovát, vagy éppen teljesen indokolatlanul lehúzhatja versenytársa portékáját. Ám egy fogyasztó vagy éppen egy tisztességes vállalkozás is érdekelt abban, hogy valóban elfogulatlan vélemények szülessenek.

​Garázsból indultak

Ezt a piaci igényt ismerte fel Peter Holten Mühlmann, aki 2007-ben a szülei garázsában indította útnak vállalkozását. Az elfogulatlan vevő értékeléseket gyűjtő Trustpilot egyszerű mellékprojekt volt, hiszen Mühlmann-nak akkoriban már volt egy működő e-kereskedelmi cége. A sifted.eu oldalnak korábban elmondta, hogy igazából az e-kereskedelemben látott fantáziát, de szeretett volna valami olyat csinálni, aminek több értelme és nagyobb hozzáadott értéke van. A Trustpilot ma már az egyik legnépszerűbb fogyasztói véleményekre alapuló oldal, melynek célja, hogy átláthatóbbá tegye az internetet.

​A vélemények értéke

A vállalkozás alapötlete, hogy a vásárlóknak ad lehetőséget arra, hogy a különböző cégeket értékelhessék. Legyen szó szolgáltatásról vagy termékekről, de igazából kis túlzással határ a csillagos ég. Ahogy egyre népszerűbb lett az oldal, úgy a leadott értékelések is egyre nagyobb piaci erővel bírtak. A cégvezetők pedig pontosan tudják, hogy ezek bedönthetik a vállalatukat, vagy éppen szárnyakat adhat neki. Jelenleg több mint 122 millió értékelés van az oldalon, a pontozott weboldalak száma pedig meghaladja az 560 ezret.

​Nem úszik ki a profit

Mühlmann ötletében mások is láttak fantáziát. A cég adatai alapján a Trustpilot részvények 67 százalékát a Draper Esprit, az Index Ventures, a Northzone és a Seed Capital birtokolja, mindegyik európai székhelyű kockázati tőkealap. A fent említett tulajdonosok mellett még az európai magántőke-társaság, a Vitruvian Partners birtokol 17 százalékot, illetve az amerikai Advent International 7,35 százalékot. Magának Peter Holten Mühlmann-nak 4,39 százalékos részesedése van. Hogy mennyit is érnek a fogyasztói vélemények, az hamarosan eldől, hiszen a Trustpilot nemsokára a londoni tőzsdén is bemutatkozik. A hozzáértők szerint a társaság értéke 1 milliárd font (428 milliárd forint) körül van.


Ne hagyd ki!