Hamis megnevezés szerepel a megvásárolható tengeri termékek csaknem 40 százalékának csomagolásán a The Guardian elemzése szerint. A brit lap több mint 30 országra kiterjedő 44 tanulmány vizsgálata alapján jutott erre a következtetésre.


A Seascape című elemzésben összegzett tanulmányokhoz több mint 9000, éttermekből, halkereskedésekből és szupermarketekből származó mintát vizsgáltak. A termékek 36 százalékán nem az abban található hal vagy tenger gyümölcse volt feltüntetve. A tanulmányok közül több egy viszonylag új DNS-elemző technikát alkalmazott.

Az egyik kutatásban kanadai, amerikai, brit, szingapúri, ausztráliai és új-zélandi halkereskedések, szupermarketek és éttermek sügér néven árult termékét vizsgálták meg, és megállapították, hogy a termékek 40 százalékát félrecímkézték. Nagy-Britanniában és Kanadában volt a legmagasabb, 55 százalék a megtévesztő címkével ellátott termékek aránya, az Egyesült Államokban pedig 38 százalék.

Az „elírások”

  • Bizonyos esetekben az adott halat vagy más tengeri állatot azonos család egy másik fajaként tüntették fel. Németországban például a Szent Jakab-kagylónak nevezett minták 48 százaléka valójában a kevésbé kedvelt japán fésűkagyló volt.
  • Az olasz halpiacokon és halkereskedőknél a vizsgálat céljából megvásárolt 130 cápafilé 45 százaléka volt hamis néven feltüntetve: a kedveltebb és értékesebb fajok helyett olcsóbb és kevésbé kedvelt fajokat értékesítettek.
  • Olyan feldolgozott termékeket is találtak a szakemberek, amelyekben disznóhús volt: a Szingapúrban árult rákgolyók esetében ez gyakran előfordult, és volt, hogy rákot egyáltalán nem is tartalmaztak.

Nem ez az első eset

A tenger gyümölcseinek hamisítása régóta ismert probléma világszerte. Mivel az összetett és kevésbé átlátható szállítási láncolatokon keresztül forgalmazott termékek közé tartozik, viszonylag könnyen kerülhet rá megtévesztő címke. Bár az átnevezés nem mindig szándékos, nagy többségében mégis olyan eseteket tártak fel, ahol olcsóbb termékkel helyettesítettek drágábbat, ami inkább csalásra utal, mint tévedésre. A probléma a vizsgált éttermek között háromból egynél előfordult.


Friss

Fotó:123RF

Egy főiskolás lány cége üldözőbe vette a Niket és az Adidast

A most 21 éves Rachel Zietz 13 évesen kezdett el vállalkozni, átszámítva ma már több mint 1,5 milliárd forintot ér a cége.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!