A Tesco is megérezte a járványt

Megugrott a Tesco forgalma a koronavírus évében, de az alkalmazkodás az új helyzethez a költségeket is megdobta.


Az éttermek és a kávézók bezárásával párhuzamosan a szupermarketek óriási keresletnövekedést tapasztaltak. A járványügyi intézkedések miatt azonban átalakultak a vásárlási szokások. A britek legnagyobb kiskereskedelmi áruházláncának vezérigazgatója, Ken Murphy szerint a vevők a korábbi időszakhoz képest harmadannyi alkalommal keresték fel a boltokat, viszont egy-egy vásárlás alkalmával 50 százalékkal több terméket pakoltak a kosarukba.

Nagy-Britanniában a boltlánc online eladásai 77 százalékkal nőttek, a piac több mint harmada a Tesco-nál összpontosul.

Költséges válságkezelés

Ahhoz, hogy a karanténba került, illetve megbetegedett alkalmazottakat megfelelően tudják helyettesíteni, valamint a megnövekedett igényeket el tudják látni, közel 50 ezer alkalmi munkavállalót toboroztak az elmúlt évben. Emellett a boltjaikat a közösségi távolságtartás igényeihez mérten átalakították, a munkavállalókat pedig felszerelték vírusvédelmi eszközökkel. Ezek az intézkedések csak Nagy-Britanniában 367,5 milliárd forintnyi angol fontjába került a vállalatnak.

Az étel- és italszektorban, az energiapiacon, a kozmetikumokban és a turizmusban utazó Tesco Csoport bevétele a megelőző évhez képest 7 százalékkal nőtt, és elérte az 53,4 milliárd fontot (22 ezer milliárd forint), viszont az adózás előtti eredmény csaknem 20 százalékkal csökkent, 825 millió fonton (340 milliárd forint) állt meg. A Tesco részvényeinek értéke 3 százalékkel csökkent, ami a Londoni Értéktőzsde 100 legértékesebb vállalata között a sereghatók közé lökte.

Mit jósol a vezérigazgató?

Ken Murphy úgy véli, hogy bár jelentős változás ment végbe a vásárlók életében, és továbbra is egyre növekedni fog az online részlegük piaca, mégis a fizikai boltok maradnak a tartóoszlopok a Tesco életében, hiszen már növekedő forgalmat tapasztalnak az üzletekben, pedig még csak most kezdett javulni a pandémiás helyzet.

A széles termékkínálat, a nagy alapterületű boltok és az online vásárlás lehetősége olyan előnyhöz juttatta a Tesco-t, aminek segítségével valamennyi profitot vissza tudott szerezni az olyan diszkontüzletektől, mint az Aldi vagy a Lidl. A vásárlók a biztonságuk érdekében minél kevesebb boltba szeretnének betérni, így az olyan nagy szupermarketek, mint a Tesco, vonzóbbnak bizonyultak az utóbbi hónapokban.

A Tesco közép-európai hálózatának külön mért éves csoportszintű működési eredménye 29,4 százalékkal 156 millió fontra csökkent a február 29-én véget ért 2019-2020-as pénzügyi évben. A beszámoló szerint Magyarországon a Tesco ebben az időszakban 557,05 milliárd forint - 376,60 forint/font egész éves átlagos árfolyammal számolva 1,479 milliárd fontnak megfelelő - bevételt ért el. A közép-európai EU-térségben a magyarországi Tesco-hálózat bevétele volt a legmagasabb az átlagos árfolyamokon számolt fontérték mércéjén.


Ne hagyd ki!