Egyre többet lehet hallani olyan vállalatokról, amelyek átálltak a négynapos munkahétre. Mindenkinek csábítóan hangzik, hogy kevesebb munkáért ugyanannyi fizetést kapjon. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, és sokan félre is értik az innovatív munkarendet.


2018-ban egy új-zélandi cég, a Perpetual Guardian teszt jelleggel átállt a négynapos munkahétre. 8 hétig tartott a „kísérlet", amely végül teljes sikerrel zárult. Mind a 230 dolgozó teljesítménye átlagosan 20 százalékos javulást mutatott. Az eredményeken felbuzdulva a vállalat vezérigazgatója, Andrew Barnes és az értékesítési igazgató, Charlotte Lockhart még ebben az évben elindította a „4 Day Week Global" kampányt. Az volt a céljuk, hogy minél több vállalatot rávegyenek a rövidített munkahét kipróbálására. Lockhart szerint a négynapos munkarend olyan régóta jelen lévő problémákra nyújt megoldást, mint a rossz teljesítőképesség és a kiégés. Azt is hozzátette, hogy jó néhány tévhit kering arról, hogyan is néz ki az átállás a gyakorlatban.

Nem hosszú hétvége, hanem teljesítményoptimalizálás

Charlotte Lockhart úgy véli, a négynapos munkahét kifejezés önmagában kissé félrevezető. Ugyanis az egész rendszernek nem az a lényege, hogy egy plusz pihenőnapot kapnak az alkalmazottak. Sokkal inkább az, hogy a vállalat miként tudja optimalizálni a működését anélkül, hogy a dolgozók fizetése csökkenne.

Lockhart véleményét Izland példája is alátámasztja. A szigetország nemrégiben szinte teljesen átállt a rövidebb munkahetekre. Viszont nem arról van szó, hogy az izlandiak egyszerűen kaptak 52 szabadnapot pluszba. Az izlandiak fizetése nem változott, viszont a heti elvárt munkaóráik száma 40 óra helyett 35-36 órára csökkent. Magyarán naponta valamivel többet kell dolgozniuk, de cserébe hetente három napot pihenhetnek.

Lockhart arra is felhívta a figyelmet, hogy a négynapos munkahét nem egyenlő a háromnapos hétvégével. Nem minden vállalat engedheti meg magának, hogy csütörtök este bezárja a kapuit. Gondoljunk csak bele, a vásárlói megítélés szempontjából nem túl előnyös, ha egy cég ügyfélszolgálata három napig teljesen elérhetetlen. De ez csak egy példa a sok közül. Természetesen erre is létezik megoldás. Mégpedig az, ha a munkavállalók megbeszélik egymással, hogy ki melyik napon „megy szabadságra". Ez persze már teljes mértékben a vállalati kultúrától, a csapatban betöltött szerepektől és a magánéleti tényezőktől függ.

Átállási költségek

Fontos megjegyezni, hogy az átállás eleinte többletköltségekkel jár. Mutatunk néhány példát.

2017-ben a svédországi Göteborgban 80 ápolónak lehetősége nyílt a hatórás munkanapok tesztelésére, többé-kevésbé változatlan fizetés mellett. Az új munkarend óriási sikert aratott a dolgozók körében, viszont a kormány számára igen költségesnek bizonyult az átállás. A város tisztviselőinek 17 új ápolót kellett alkalmazniuk az idősotthonokban elvárt műszakok lefedésére. A kormánynak ez 738 ezer átszámítva körülbelül 225 millió forintjába került.

Hasonló helyzet alakult ki Izlandon is, ahol az egészségügy átalakítása 30 millió dolláros többletköltséget eredményezett.

Lockhart úgy véli, a hirtelen jött többletköltségek elfogadása egy olyan kompromisszum, amely hosszútávon sikeresebb, egészségesebb és prosperálóbb vállalti kultúrát eredményez.

Hozzátette, nem minden cégnek való az innovatív munkarend. Teljesítményközpontú, toxikus, elnyomó vállalati környezetben a döntéshozók teljesen más oldalról fogják megközelíteni az említett munkarendet. És valószínűleg nem is lesz olyan eredményes az esetleges bevezetés, mint egy elfogadóbb, emberközpontú cég esetében.

A szakember véleménye szerint a négynapos munkarend sikere egyértelműen a vállalat kultúrájától függ, amelynek legfontosabb tényezője a bizalom.

The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

Itt a látványterv az új űrállomásról, amit már nem a NASA épít

Jeff Bezos űrvállalata, a Blue Origin bejelentette, hogy 2025 és 2030 között pályára állítja a saját tulajdonú és fejlesztésű, Orbital Reef névre keresztelt űrállomását.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Újított a német adóhivatal: ilyen árverést még biztosan nem láttál!

Történelmi csúcson van a bitcoin árfolyama, a szemfüles kereskedők viszont a napokban jóval a piaci áron alul vásárolhattak be a legnagyobb kriptovalutából, méghozzá a német adóhivatal jóvoltából.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Legyőzni a Facebook-ot? Ez a cég megpróbálja

Korunk egyik legnépszerűbb közösségi média platformja, a Reddit bejelentette, hogy a világ legnagyobb tartalomgyártói közösségét akarja felépíteni. Az akcióterv már kész, a vállalat a napokban nagyszabású toborzásba kezdett.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!