Kávémagok egy fehér tálcán, ami egy fehér Starbucks-os bögre előtt van

A Starbucks 2009-ben fejlesztette ki applikációját, amellyel rendeléseket adhatnak le a vásárlók. A járványban kiugróan népszerű app akkora forgalmat generál a kávéláncnak, amellyel a dolgozók már nem tudnak megbirkózni, emiatt a vállalatot is komoly veszteségek érik. Ezen a helyzeten próbál most javítani egy maroknyi elszánt munkavállaló.



Nem bírják tovább

A Starbucks baristái kampányt indítottak a New York állambeli Buffalóban, hogy nagyobb beleszólásuk legyen az üzletek működésébe, és így csökkenthessék egyebek között a mobilalkalmazás okozta elviselhetetlen terheket.

Céljuk, hogy csatlakozhassanak a Service Employees International Union alá tartozó Workers United szakszervezethez. Az Országos Munkaügyi Kapcsolatok Tanácsa a napokban három környékbeli üzletben számolja össze a munkavállalók szavazatait, hogy megállapítsa, kik csatlakozhatnak a szervezethez. Már ha egyáltalán csatlakozhatnak.

A munkavállalók lépését az indokolta, hogy egész egyszerűen nem tudják tartani a lépést a rendelések számával. Elmondták, hogy a mobilappon keresztül teljesen kiszámíthatatlanul érkeznek be a kérések, egy-egy órában akkora a vásárlói igény, amit az üzletekben dolgozó emberek nem tudnak kiszolgálni. Az üzletek ideiglenesen letilthatják a telefonos rendelésfelvételt, ehhez azonban az üzletvezető külön engedélye kell. Viszont, ha ezt megadja, akkor a vásárlói forgalom a környékbeli üzletekre terhelődik, amelyek szintén ugyanezekkel a problémákkal küzdenek.

Ez a technológia az ügyfeleknek lett kitalálva, nem a munkavállalóknak. Szakszervezet nélkül nem hallgatják meg a tanácsainkat, hogyan lehetne úgy átalakítani a technológiát, hogy nekünk is jó legyen

-mondta az egyik barista, Casey Moore.

Dominóhatás

A mozgalomban részt vevők magasabb béreket, nagyobb csapatlétszámot, és tapasztalati szintre, szolgálati időre alapozott fizetéskiegészítést akarnak kicsikarni az anyavállalatból.

A helyzet súlyosságát remekül példázza, hogy amikor novemberben berobbantak a szezonális ajánlatok, az egyik Buffalo-i üzletben akkora volt a kereslet, hogy a Starbucks dolgozók 40 perces késést halmoztak fel a rendelésekben. Nem meglepő módon sokan nem vártak közel háromnegyed órát azért, hogy igyanak egy kávét, ez viszont azt eredményezte, hogy több mint 30 elkészített italt landolt a kukában.

Ilyen körülmények uralkodnak szinte az összes Starbucks üzletnél. A munkavállalók fáradtak, kiégésre panaszkodnak. Ha az aktivisták sikerrel járnak, akkor igazi dominóeffektus indulhat el az Egyesült Államokban, ahol jelenleg körülbelül 220 ezer ember dolgozik a Starbucksnál.

Tiszteletben tartjuk a folyamatban lévő ügyet, továbbra is hűek maradunk küldetésünkhöz és értékeinkhez

– írta Kevin Johnson, a Starbucks vezérigazgatója az alkalmazottaknak címzett levelében.

The Conversation

Ne hagyd ki!