Megjelenés az üzleti életben
Akár tetszik, akár nem, el kell fogadnunk: az üzleti pszichológia szerint a külsőnk igenis sokat számít a professzionális életünkben. Gondoljunk csak bele: a kezdeti benyomás mindig nagyon sokat nyom a latba, és ennek egy rendkívül fontos eleme a fizikai megjelenés. Azokat az embereket, akik ápoltak és megfelelően öltözködnek, gyakran professzionálisabbnak, megbízhatóbbnak és hozzáértőbbnek tekintik azoknál, akik kevésbé figyelnek oda ilyesmire. Az üzleti világban tehát az ember fizikai megjelenése befolyásolhatja, hogy mások hogyan látják a képességeiket, így ez akár a sikerünket is meghatározhatja – akár egy állásra való pályázásról, akár egy potenciális üzlet megkötéséről legyen szó.
És ez még nem minden: már számos kutatás bizonyította az úgynevezett „halo-efektust”. Erről a jelenségről akkor beszélhetünk, amikor egy bizonyos pozitív tulajdonsággal rendelkező egyént szinte tudat alatt felruházunk más pozitív tulajdonságokkal is. Így sajnos, ha valaki például alapvetően jóképűbb, akkor a potenciális üzlettársak lehet, hogy automatikusan azt feltételezik, hogy intelligens is, és jól ért a területhez, amivel foglalkozik. Azok számára tehát, akiket vonzónak tartanak a vállalati környezetben, ez több lehetőséget és előnyt jelenthet.
Joggal mondhatják azt egyesek, hogy ez merő igazságtalanság – ami nem is olyan nagy túlzás. Ne feledjük azonban, hogy a megjelenésünknek nemcsak a genetikai fizikumunk a része, hanem számos más, apró részlet is, amit magunk is befolyásolhatunk. Ez jó hír lehet, ha tudjuk, hogyan használjuk ezt az előnyünkre – amihez azonban nem árt tudni, hogy milyen hibákat követhetünk el ennek kapcsán vállalati környezetben.
5 hiba a külsőnkben, amit jobb kerülni az üzleti világban
Amennyiben már hosszú éveket lehúztunk professzionális környezetben, jól tudjuk, hogy a legtöbb terület könyörtelen, így számos aspektusra oda kell figyelnünk, ha sikeresek szeretnénk lenni. És ez nemcsak a szakmai tudásunkra, a tájékozottságunkra és a gyakorlati tapasztalatunkra igaz, hanem a külsőnkre is. Nézzük, hogy milyen részletekre kell kiemelt figyelmet fordítanunk, ha a megjelenésünkkel is szeretnénk profizmust sugallni!
Ápolatlanság
Az egyik legfontosabb dolog, amire figyelmet kell fordítanunk, az az ápoltság. Ezt a külső adottságainktól függetlenül megvalósíthatjuk, ráadásul nem kell nagy összegeket sem rászánnunk. Egy fontos üzleti megbeszélés előtt semmiképp ne feledkezzünk meg a hajmosásról, a megfelelő arctisztításról, egy frissítő zuhanyról, de arra is ügyeljünk, hogy a kezünk, a körmeink tiszták és gondozottak legyenek. A kezeink már csak azért is nagyobb figyelmet igényelnek, mert ezt biztosan alaposan szemügyre veszi majd a potenciális üzlettárs.
A magabiztos mosoly hiánya
A tökéletes fogsor nemcsak egészségügyi, hanem esztétikai szempontból is kulcsfontosságú – egy tárgyalás során rengeteg önbizalmat adhat a viselőjének. Éppen ezért fordítsunk erre is figyelmet, ha van hiányosságunk ezen a téren. Lehet, hogy már régóta érik egy fogpótlás vagy már jó ideje tervezünk egy fogfehérítést – üzleti szempontból mindenképp jó döntés ilyesmit meglépni. Sokan tartanak a fogászati kezelésektől, ezért odázzák el ezeket, de érdemes tudni, hogy a modern megoldásoknak köszönhetően már akár a fogfehérítés, akár a fogpótlás vagy egy tömés is fájdalommentes lehet.
Rossz öltözékválasztás
Öltözz ahhoz az álláshoz, amit szeretnél megkapni – szól a régi mondás, amit ma is célszerű megfogadni. Ha egy pozícióra pályázunk vagy egy fontos üzletet szeretnénk megkötni, akkor mindenképp tájékozódjunk előre, ismerjük meg a „célközönséget”, és válasszuk meg az öltözékünket ennek megfelelően! Egészen más lehet ugyanis a elvárás egy kreatív startupnál, mint például egy hagyományosabb értékeket képviselő állami cégnél.
Ráncok és foltok
Ha már megvan a tökéletes öltözék, akkor a részletekre is figyeljünk oda. Mindegy, hogy mennyire vagyunk rohanásban, mindig vasaljuk ki a ruhadarabokat, figyeljünk arra, hogy ne legyenek szakadások, foltok ezeken! Ha nem így teszünk, az biztosan rossz fényt vet majd ránk, igénytelennek, nemtörődömnek tűnünk, aki nem foglalkozik azzal, hogy jó benyomást keltsen a másik félben. Ezt pedig biztosan nem akarjuk!
Túl sokat akarunk…
Az is előfordulhat, hogy egy kicsit átesünk a ló túloldalára. Nők esetében például előfordulhat, hogy a jó benyomás miatt a szokottnál erősebb sminket viselnek, ami azonban könnyen visszaüthet. De az is előfordulhat – mindkét nemnél –, hogy túl sok parfümöt viselnek, hiszen szeretnének kellemes illatfelhőben megérkezni a megbeszélésre vagy interjúra. Ez azonban szintén épp ellenkező hatást kelthet, úgy tűnhet, hogy túlságosan próbálkozunk, ami arra engedhet következtetni, hogy valami miatt kompenzálunk. Tartsuk szem előtt a kevesebb több-elvet!
Az ördög tehát a részletekben rejlik: figyeljünk oda az öltözékünkre, arra, hogy ápoltan és gondozott külsővel érkezzünk a megbeszélésünkre, de ne vigyük túlzásba se a dolgot. Ezzel bizalmat ébreszthetünk a másik félben és pozitív képet alakíthatunk ki magunkról, ami kulcsfontosságú az üzleti életben. (x)