A HR-esek és az üzleti partnerek először a fotónkat nézik meg!

A HR-esek és az üzleti partnerek először a fotónkat nézik meg!

Egy előnyös fotóval könnyebb érvényesülni az üzleti világban.


Az emberek többsége megközelítőleg olyan érzésekkel indul el egy fotózásra – ha elindul egyáltalán –, mintha legalábbis fogorvoshoz menne. Sokakban él ugyanis az az előzetes elképzelés, hogy róluk kedvező kép úgysem készülhet, ezért már előre attól a pillanattól tartanak, amikor majd a végeredménnyel szembesülniük kell. Pedig a portréfotózás lényegesen többről szól a fordulj jobbra-balra instrukcióknál, el sem képzelnénk, mennyi élet és lélek fér egyetlen arcképbe, ha valóban hozzáértő kezekbe kerülünk. Tóth Balázs portré- és headshot fotós, akit 2015-ben a világ 120 legjobb fotósa közé választottak, elárulja, miként születik meg egy jó portré, és az hogyan tud hozzájárulni egy üzletember szakmai sikereihez.

Ősi ösztönünk, hogy meg akarjuk ismerni azt a személyt, akivel bármilyen dolgunk akad, szeretnénk tudni, hogy milyen ember, bízhatunk-e benne, vagy esetleg jobb, ha tartunk tőle. A modern technika ma már számos lehetőséget ad arra, hogy eme kíváncsiságunkat kielégítsük. Szinte mindenki jelen van a népszerű közösségi oldalakon, ahol bárki megnézegetheti a fotóit, tevékenységeit, betekintést nyerhet kisebb vagy nagyobb mértékben az életébe.

Az üzleti világ legnépszerűbb közösségi platformja a LinkedIn, ahol a cégek vezetői, középvezetői, marketingesei, HR-esei és más területek képviselői osztják meg szakmai híreiket, tapasztalataikat, keresik új kollégáikat. Sehol nem mindegy, milyen képet mutatunk magunkról, de különösen hivatásunk területén nem az, ahol egyenesen ajtók nyílhatnak meg előttünk egy derűt, határozottságot és értelmet sugárzó fénykép által, de be is zárulhatnak, ha erre csak minimális hangsúlyt fektetünk.

Nem csupán az a fontos, hogy egy magára valamit is adó vállalkozás munkatársai igényes öltönyben, pompás irodában, márkás autóban álljanak partnereik, ügyfeleik rendelkezésére, mert az első benyomást nem ez határozza meg, hanem az a portréfotó, amit még a személyes találkozás előtt láthatnak róluk, ha valamelyik fórumon rájuk keresnek

– emelte ki Tóth Balázs portré- és headshot fotós, aki az elmúlt 8 évben több mint 4200 üzletembernek mutatta meg, hogy egy jó fotó megszületéséhez nem kell topmodellnek lenni, mert az a plusz, amitől egy portré szép és megnyerő lehet, mindannyiunkban benne van.

„2015-ben döntöttem el, hogy a fotózáson belül a portréfotózásra, pontosabban a headshot fotózásra fókuszálok. A kezdetektől azt tartottam küldetésemnek, hogy az üzleti világban hívjam fel a figyelmet a jó portréfotó szükségességére, de bevallom, az első időszakban falakba ütköztem. A változást a LinkedIn megerősödése hozta meg az emberek gondolkodásmódjában, hiszen nagyon sokan szembesültek azzal, hogy aki ott nem képviselteti magát megfelelő módon, az hátrányt szenved. A cégvezetők ma már tisztában vannak vele, hogy nem elég a munkatársak megszerzésére, megtartására és fizikai megjelenésére forrást biztosítani, a róluk készült igényes portréfotó is éppen ennyire fontos, hiszen az a nulladik találkozás az ügyfelekkel” – ismertette a szakember.

A jó portrénak lelke van

Természetesen egy jó portré lényeges eleme az is, hogy a fotóalany mit visel, hogyan van a haja elrendezve, mi van a háttérben, de a döntő mégis az arckifejezés, a tekintet. Sokakban él az az elképzelés, hogy nem áll nekik jól, ha mosolyognak, és főleg egy hivatalos fotóval szemben elvárás a komolyság.

„Mindenkinek más áll jól, azt kell közösen megtalálnunk. Ha körülnézünk a LinkedInen, a fent lévő portrék többsége megkeseredett, fásult emberek benyomását kelti. Pedig nem ez a cél! Már egy halvány félmosoly, egy csipetnyi huncut tekintet csodákat képes tenni. Az ilyen fotók szimpátiát ébresztenek azokban is, akik számára a hitelesség, a komolyság a legfontosabb, és azokban is, akik laza, vidám kollégákra, üzleti partnerekre vágynak” – jegyezte meg Tóth Balázs.

Azt vallja, hogy a fotós felelőssége, hogy előcsalogassa alanyából az arcára kiülő érzelmeket. Addig terelje őt, behelyezve különböző szituációkba, ameddig el nem felejti egy pillanatra, hogy kamerába néz. Ha azt a pillanatot meg tudja örökíteni, az lesz az igazi, attól lesznek élettel teliek a képek.

„Egy-egy sorozat elkészülése után azonnal lehetőség van a képek megtekintésére egy nagy képernyőn, amelyen közösen kielemezzük a látottakat. Nagyon sokan döbbennek meg azon, hogy olyan arcukat látják viszont a fotókon, amivel korábban még nem találkoztak. Hihetetlen mértékű önbizalmat tudnak adni ezek a felismerések” – tette hozzá a portré- és headshot fotós.

A HR-esek a fotót nézik meg először 

Egy Princeton Egyetemen végzett kutatás során az emberek tekintetét figyelték, miközben egy profilt szemrevételeznek. Azt tapasztalták, hogy mindenki a fotó alapos megvizsgálásával kezdi a tájékozódást, és csak azt követően tér át a szöveges tartalomra. Az ott szereplő portréfotó alapján már el is helyezik az illetőt a fejükben lévő skatulyák valamelyikében, anélkül, hogy bármi mást is tudnának róla.

„Találkoztam olyan ügyféllel, aki azért keresett fel, mert pontosan a LinkedInen lévő megjelenése miatt kapott egy leendő partnerétől visszautasítást. Felismerte, hogy a tengerparti, napszemüveges fotója nem arra a fórumra való, ezért szeretett volna magáról egy olyan képet, ami alapján komolyan vehető üzleti partner benyomását kelti majd a későbbiekben” – emlékezett vissza Tóth Balázs.

Zárásképpen azt is elárulta: különösen nagy büszkeség számára, hogy 2015 decemberében Peter Hurley, a világ legismertebb headshot fotósa társfotósának választotta őt, így egyedüli magyarként bekerült a világ 120 legjobb headshot fotósa közé. (x)


Ne hagyd ki!