Alkalmazások egy Apple okostelefon kijelzőjén
Fotó: unsplash

Az adataidat félted? Megvéd az Apple!

Május elején megjelenik az Apple operációs rendszerének az iOS-nek a legújabb frissítése. Az eddig legfeljebb az almás logót viselő telefonok tulajdonosait érdeklő hírt azonban felkapta a világsajtó, miután a frissítés adatvédelmi újdonságai miatt a felhasználói adatokból pénzt kereső vállalkozások komolyan háborogni és fenyegetőzni kezdtek.


​Az egyiknek jó hír….

Az Apple 14.5-ös iOS frissítésére pont ez a kettősség jellemző. Ha valaki letölti a május első napjaitól elérhető frissítést, utána minden egyes alkalmazás megnyitásakor egy felugró ablakkal fog találkozni, ahol beállíthatja, az adott alkalmazás követheti-e, hogy tulajdonosa mit csinál a készülékével vagy sem? Ez a felhasználóknak mindenképpen jó hír, hiszen végre ők és a nem a különféle alkalmazások fejlesztői dönthetik el, hogy odaadják-e elemzésre az adataikat vagy sem?

​…a másiknak katasztrófa!

A frissítés miatt az Apple okostelefonokon futó alkalmazások fejlesztői, köztük olyan gigászok is, mint a Facebook vagy a Google háborognak. Ez érthető is, hiszen ezek a vállalkozások azzal keresnek pénzt, hogy mindenkinél jobban ismerik a felhasználókat, így célzottan nekik szóló hirdetésekkel tudják bombázni őket. A célba találó reklámokért pedig jó sok pénzt fizetnek a hirdetők. Mindezért csak annyit kellett tenni, hogy a jobb felhasználói és hirdetői élmény fejében a felhasználók az első használatkor beleegyezzenek adataik elemzésébe.

​Versenykorlátozás lenne?

Tengernyi pénzről van szó. A Facebook például már jó előre jelezte, az Apple iOS frissítés megjelenése mindenképpen komoly hatással lesz a cég hirdetési bevételeire. Az érintettek persze nem nézik tétlenül, hogy az Apple elhorgássza előlük bevételeik jó részét. Németországban több média, hirdetési és technológiai céget tömörítő szervezet bírósághoz fordult, mert szerintük az Apple lépése korlátozza a piaci versenyt.


Ne hagyd ki!