Megdöbbentő fejlemény: A fiatalok már nem akarnak inni
Fotó: Shutterstock

Sok fiatalnak már nem pálya a piálás

Bár nagy a társadalmi nyomás az alkoholfogyasztásra, az egészségtudatosság az egyik legfontosabb motivációvá lépett elő a fiataloknál, és egyértelműen az alkoholmentes italok választására ösztönzi őket.


A Heineken és az Oxfordi Egyetem közös kutatásának eredményei szerint elmozdulni látszik a közvélemény az alkoholfogyasztás hagyományos normáitól, és a fiatalok körében egyre inkább előtérbe kerülnek az alkoholmentes italok. A kutatás, amely öt különböző országban – Japánban, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Spanyolországban és Brazíliában – 12 ezer felnőtt részvételével készült, azt mutatja, hogy a fiatalabb generációk körében tudatos döntések születnek az italfogyasztásról, és az alkoholmentes alternatívák iránti érdeklődés folyamatosan növekszik - írja a Világgazdaság.

Isznak, de menteset

A válaszadók 38 százaléka már rendszeresen fogyaszt alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italokat társas összejöveteleken, és bár a sörfogyasztás globálisan csökkent 2023-ban, az alkoholmentes változatok eladása évről évre növekvő tendenciát mutat. Az alkoholmentes italok elterjedésében fontos szerepet játszik a közösségi média is, ahol a Z-generáció tagjai egyre inkább követik az egészséges életmódot népszerűsítő influenszereket.

Bár sokan érzékelik a társadalmi nyomást, miszerint az alkoholfogyasztás elvárás lehet egy társaságban, a kutatás azt is kimutatta, hogy a fiatalok körében az alkoholmentes italok választása egyre elfogadottabbá válik. Az Egyesült Királyságban például a válaszadók 63 százaléka nyitott az alkoholmentes alternatívákra, míg Japánban csupán 41 százalékuk. Különösen a nők és Y-generációs fogyasztók hajlanak az alkoholmentes italok választására, de a közvélemény is egyre inkább pozitívan reagál erre a döntésre.

A kutatás eredményei azt is mutatják, hogy bár a Z-generáció tagjai a legnyitottabbak az alkoholmentes italok fogyasztására, pedig még mindig nagy a társadalmi nyomás az alkoholok irányába. A férfiak ráadásul különösen érzékenyek arra, hogy miként ítélik meg őket az alkoholfogyasztásuk alapján, jó hír viszont, hogy bő egyharmaduk kapott már pozitív visszajelzést, amikor alkoholmentes italt választott.

A pezsgő sem fogy

A bor- és a pezsgőfogyasztás is világszerte visszaesőben van - írtuk a közelmúltban. A francia Comité Champagne (Champagne Bizottság) adatai szerint a pezsgőértékesítés 9,2%-kal csökkent 2023-hoz képest, összesen 271,4 millió palackra. A csökkenés különösen érzékelhető volt olyan kulcsfontosságú piacokon, mint Franciaország és az Egyesült Államok.

Maxime Toubart, a bizottság társelnöke a visszaesést politikai és gazdasági okokkal magyarázta. “A champagne a fogyasztók lelkiállapotának valódi barométere… Nincs itt az ideje az ünneplésnek, tekintettel az inflációra, a világméretű konfliktusokra, a gazdasági bizonytalanságokra és a politikai kivárásra néhány legnagyobb pezsgőpiacon, például Franciaországban és az Egyesült Államokban”.

Ne hagyd ki!