Használt ruhák egy fogason


A magyar vásárló nem vett ruhát a koronavírus járvány alatt, ám most igyekszik bepótolni az elhalasztott vásárlásait. A vásárlók főképpen a turkálókat rohanták meg, ami nem is csoda, hiszen egy új ruha ötször annyiba kerül, mint egy ugyanolyan használt.


​Brutális forgalombővülés

64 százalékkal nőtt meg 2021 második negyedévében a magyar használtruha üzletek forgalma, amivel teljesítményük visszatért arra a szintre, ahol a koronavírus járvány kitörése előtt volt – írja a Blokk.com. A bővülés nem meglepő, tekintve, hogy a portál saját „piackutatása"szerint egy új ruha körülbelül ötször annyiba kerül, mint egy ugyanolyan használt. A fellendülés azonban sokaknak már későn érkezett, a turkálók száma 2019 és 2021 között 5462 darabról ötezer darab alá csökkent. A magyar ruhaeladásokban megszerzett 30 százalékos piaci részesedésüket azonban a használt ruhát kínáló üzletek meg tudták őrizni, ami azt jelenti, hogy a talpon maradt vállalkozások nagyot kaszálnak a mostani fellendülésen.

​Más lett az üzleti modell

A turkálók a szakportál véleménye szerint kissé változtattak üzleti módszerükön is. Már nem kilós áron kínálják a portékáikat, hanem első körben darabonként, ami jóval nagyobb bevételt hoz a konyhára. Ha az adott darab nem kel el az első körben, akkor a második körben a megszokott módon, azaz már kilós áron igyekeznek eladni. Ezen felül a turkálók kínálata is megjelent a világhálón és természetesen erre a szektorra is jellemzőek a vevőcsalogató leárazások.

​A legnagyobb szereplők

A piacvezető turkáló a már negyedszázada működő Háda, 80 üzlettel és 7,7 milliárd forintos tavalyi forgalommal. (Persze az összeomlás előtt a Háda is jobban teljesített, nettó árbevétele egy évvel korábban még 11,6 milliárd forint volt.) Rajta kívül a magyar használtruha piacon a 11 üzletet működtető Humana valamint a 6 boltot és két outletet birtokló Cream rúg még labdába, de akárcsak a Háda e két szereplő is komoly forgalomcsökkenést szenvedett el tavaly.

The Conversation

Ne hagyd ki!