Az infláció a fogyasztókat korai vásárlásra és akciók vadászatára ösztönzi, 68 százalékuk az áruhitel felvételét is megfontolja - derül ki egy felmérésből.
Az ár mindennél fontosabb
Az ár lesz a legfontosabb az idei ünnepi szezonban, mivel a vásárlók egyre jobban aggódnak a megnövekedett árak és a szűkebb költségvetés miatt. A fogyasztók 77%-a korán tervez bevásárolni – vagy már meg is tette -, hogy biztosan hozzájusson a kívánt termékhez, és hogy több ideje legyen az akciók böngészésére. A vásárlók közel 55%-a mondta, hogy a jelenlegi gazdasági tényezők miatt összességében kevesebbet fog költeni, 68%-uk pedig azt mondta, hogy fontolóra veszi a bolti áruvásárlási hiteleket az ajándékok költségeinek fedezésére. A megkérdezettek 42%-a válaszolta, hogy az ár lesz a vásárlási döntést elsősorban befolyásoló tényező.
Vadászunk a kedvezményekre
Az emberek 28%-a aggódik amiatt, hogy az emelkedő árak miatt nem lesz annyi pénze, amennyit az ünnepi vásárlásokra szeretne költeni, 31%-uk pedig attól tart, hogy a megvásárolni kívánt ajándékok idén drágábbak lesznek. Ezért a vásárlók több időt szánnak a legjobb ajánlatok megtalálására, hogy kipipálhassák az ajándéklistán szereplő tételeket. A vásárlók 68%-a mondta, hogy fontolóra venné az bolti áruhiteleket és átütemezetett fizetési lehetőségeket (az emberek 27%-a mondta, hogy még soha nem vett igénybe ilyesmit). 74% akciókat és kedvezményeket fog keresni. 71% mondta, hogy több árösszehasonlítást végez majd online és az üzletben. 70% mondta, hogy alacsonyabb árakat kínáló üzletekben vásárol. Az emberek mintegy 70%-a használja ki az akciós napokat, időszakokat. Bár a koronát még mindig a Black Friday viszi a vásárlók 50%-ának tervei alapján, nem sokkal maradnak le az ünnepi leárazások (25%) és a kiberhétfő (25%).
Mi kerülhet a fa alá?
A vásárlók idén szívesen ajándékoznak egymásnak élményt. A legnépszerűbbek ajándékkategóriák a következők lesznek:
- 30% Élmények barátokkal és családdal
- 27% Utazás
- 26% Szépségápolási/ egészségmegőrzési termékek
- 25% Elektronikai/szórakoztató berendezések és ajándékkártyák
- 24% Divatruházat, játékok, lábbelik, sporteszközök és fitneszfelszerelések
- 23% Lakberendezés/bútorok
- 21% Kisállat-kellékek
- 20% Luxuscikkek
- 19% Alkohol
Lesz-e megfelelő kínálat?
A korlátozások feloldásával az emberek szívesen térnek vissza a boltokba, de az elérhető készletekkel kapcsolatos elvárások továbbra is magasak. Az emberek 41%-a tervezi, hogy főként üzletben, 20%-a pedig üzletben és online vásárol. Az emberek 24%-a mondta, hogy rossz vásárlói élményt okoz számára a készlethiány. 21% mondta, hogy egyszerűen elmenne egy másik kiskereskedőhöz, ha egy termék nem lenne raktáron.
"A rossz időben rossz helyen lévő árukészlet jelentheti a legnagyobb költséget a kiskereskedők számára." - mondta Mike Webster, a kutatást végző Oracle Retail alelnöke és vezérigazgatója. "Tudjuk, hogy a készlethiány negatívan hat az értékesítés növekedésére és a vásárlói elégedettségre. Ugyanilyen fontos az árrésre gyakorolt hatása is. A kiskereskedőknek gondosan kell megtervezniük a készletek elhelyezését, figyelembe véve az áruválaszték méretét, stílusát, színét, hogy elkerüljék üzlet közötti ide-oda szállítás jelentős költségét."
Szállítási igények
A házhozszállítás (52%) még mindig messze a legnépszerűbb módszer az online vásárolt termékek átvételére, szemben az átvevőpontokon történő (20%) vagy bolti átvétellel (20%). Ez arra kényszeríti a kiskereskedőket, hogy biztosítsák az ajándékok gyors kézbesítését, és követhetővé tegyék az áru útját. A fogyasztók 57%-a szerint fontos, hogy pontosan nyomon követhesse, hol tart a csomagja. Az emberek 43%-a mondta, hogy a gyors szállítás gyakran meghatározza, hogy kitől fog rendelni, a legtöbben (42%) az 1-2 napos kiszállítást várják el.
- 21% attól tart, hogy az ajándékok nem érkeznek meg időben
- 60% hajlandó többet fizetni a gyorsított/garantált szállításért
"A boltokba visszatérő vásárlók számára a kiskereskedőknek kiváló fogyasztói élményt kell nyújtaniuk" - mondta Webster. "Legyen szó akár arról, hogy egy munkatárs segít megtalálni a keresett terméket az online felületen és kiszállíttatni, vagy arról, hogy az online vásárlók pontos információt kapjanak a termék elérhetőségéről a legközelebbi fizikai helyszínen. A hűség fenntartása érdekében szinte minden interakciónak azzal kell végződnie, hogy a fogyasztó időben megkapja a kívánt terméket az ünnepekre. És ennek megvalósítása a rendelés átláthatóságával kezdődik."
Ha nem tetszik...
A fogyasztók több mint fele mondta, hogy idén várhatóan visszacserél néhány ajándékot, 65%-uk pedig azt mondta, hogy az ajándékok felét vagy egészét visszaküldi. Az emberek 49%-a inkább az üzletbe viszi vissza a terméket, 28%-uk pedig a postai visszaküldést választja. "Mivel sok kiskereskedő elkezdte felszámítani az áruvisszavétel díját, és a vásárlók több mint egynegyede már tervezi, hogy visszavisz terméket, ez az ünnepi szezon a vásárlói hűség rovására mehet" - jegyezte meg Webster. "Bár a visszaküldési díjnak van gazdasági értelme, a kiskereskedők valószínűleg a vásárlók ellenállásába fognak ütközni, akiket bosszantani fog a plusz költség, és kevésbé valószínű, hogy a visszaküldés lehetőségét további termékek böngészésére és megvásárlására fogják használni."