Oltásügyben nincs kártérítés
Általános tévhit, hogy ha rendelkezünk utasbiztosítással, akkor az utazás során nem kerülhetünk kellemetlen helyzetbe a koronavírus elleni vakcinák miatt. A nyaralást tervezőknek tisztában kell lenniük azzal, hogy rendszerint
nem követelhető kártérítés az oltással vagy az oltási igazolvánnyal kapcsolatos problémák miatt,
mivel a Konzuli Szolgálat honlapján mindenki számára elérhető az aktuális tájékoztatás a különböző országokba való beutazás feltételeiről. Tehát, ha valamiért nem érkezett meg időben a védettségi igazolvány, nem fogadják el azt a határon, esetleg olyan vakcinával oltották be az utast, amelyet az adott ország hatóságai nem ismernek el, vagy egy család tagjai különböző oltóanyagot kaptak és így meghiúsul az utazás, akkor bizony nem érdemes kártérítésben reménykedni. Az utas akkor sem lesz jogosult kártérítésre, ha a koronavírustól való félelem miatt mondja le a tervezett utat.
Karantén nyaralás alatt?
A Magyar Biztosítók Szövetsége tájékoztatása szerint az utasbiztosítás akkor sem nyújt fedezetet a koronavírus-fertőzés kapcsán felmerülő kárigényekre, ha olyan területre vagy régióba megyünk, amely az utazás napján szerepel a Külgazdasági és Külügyminisztérium által utazásra nem javasolt térségek között. Más lehet azonban a helyzet, ha a nyaralás alatt kerül az adott terület vagy régió az utazásra nem javasolt térségek közé, ekkor ugyanis a biztosítás kiterjed minden, a biztosító szabályzatában rögzített eseményre. Szem előtt kell azonban tartani, hogy az adott biztosítótól, biztosítási csomagtól függ, milyen esetben jár kártérítés az utasoknak. Önmagában például az, hogy valaki karanténba kerül a pihenése alatt, még nem jelent szolgáltatási kötelezettséget, ilyen esetben tehát nem fizet a biztosító. Rendszerint fennáll azonban a térítési kötelezettség, ha például a koronavírus következtében sürgősségi orvosi ellátásra szorul az utas.
Mikor jár vissza a pénz?
A járvány és a vakcinák körüli bizonytalanság miatt a szállásadóval vagy az utazási irodával is felmerülhetnek problémák. „Amennyiben a teljesítés lehetetlenné válásáért egyik fél sem felelős, a szerződés megszűnik, és a megszűnés időpontját megelőzően nyújtott szolgáltatás pénzbeli ellenértékét meg kell téríteni"– hívja fel a figyelmet dr. Bognár Ivett, az act Bán és Karika Ügyvédi Társulás jogásza. A már teljesített pénzbeni szolgáltatás – például az előleg – pedig visszajár, ha a megfelelő ellenszolgáltatást a másik fél nem teljesítette. Ez irányadó lehet például abban az esetben, ha a szállás a bevezetett korlátozások miatt nem tud vendégeket fogadni.