1500 milliárd dollárra nőhet a mostani közel 600 milliárdról a sporthoz és a zenéhez kapcsolódó turizmus a következő nyolc évben. Sportban a futball és a Forma 1 mindent visz. Az utazók nemcsak a jegyekre áldoznak pénzt, hanem az adott helyszínen is megmozgatják a gazdaságot.
A Collinson International – amely a repülőtéri Priority Pass és LoungeKey várók tulajdonosa – kutatása szerint a sporttal és a zenével összefüggő turizmus soha nem látott ütemben növekszik, az előrejelzések szerint 2032-re egy 1,5 ezer milliárd dolláros iparág jön létre. Ebből a sporthoz kötődő a tavalyi 564 milliárdról nyolc év múlva 1,33 milliárd dollárra, a zenei pedig a mostani 6,6 milliárd dollárról 13,8 milliárd dollárra - írja a Világgazdaság.
A cég 8500 fős felmérése szerint a rendezvényekre utazók mintegy 83 százaléka futballmérkőzésekre, kosárlabda-mérkőzésekre, olimpiára, F1-es versenyekre vagy teniszbajnokságokra tart – csökkenő sorrendben az öt legnépszerűbb sporteseményre.
Elszabaduló jegyárak
A jegyárak emelkedése is növeli az üzleti bevételeket. Az Egyesült Királyságban az idei nyári futamokra a jegyek ára elérte a 600 fontot (kb. 280 ezer forint) a legjobb helyekért, az általános belépő pedig gyakran több mint 400 fontba kerül fejenként – a két évvel ezelőtti 300 fonthoz képest.
Nem elhanyagolhatóak a szállodai és a városnézéshez kapcsolódó költségek.
A Collinson adatai szerint az utazók 77 százaléka egy vagy két nappal egy koncert vagy verseny előtt érkezik, 80 százalékuk pedig egy-három napot marad még az esemény után.
A párizsi olimpiai játékok, bár a vártnál kisebb nemzetközi turisztikai vonzerővel bírnak, még mindig elég turistát vonzanak ahhoz, hogy az Airbnb-foglalások 133 százalékkal emelkedjenek a tavalyi év azonos időszakához képest.
A zenei fronton a felmérést készítő cég a turizmus motorjaként említi az olyan nagyszabású eseményeket, mint Taylor Swift koncertturnéját. A Swift-rajongók a koncertek idején 45 százalékkal dobták meg például a müncheni és a milánói desztinációkból származó bevételt. Párizsban pedig simán lenyomták az olimpiai szállodarohamot is.
1 milliárd dollárt termelnek a Swift-turnék
A közelmúltban számoltunk be a világ legmenőbb koncertturnéiról. Taylor Swift egyetlen éven belül 1,04 milliárd dollárt termelt 60 fellépéses koncertsorozatával, pedig még a felénél sem tart a 152 fellépésre tervezett turné. 260 állomás, 8,9 millió látogató, és 776 millió dolláros bevétel. Ezek Ed Sheeran The ÷ (Divide) Tour főbb számai. A Coldplay rockzenekar jelenleg is zajló turnéja a Music of the Spheres World Tour 2022-ben indult, 2023 végéig pedig a számítások szerint 618 millió dolláros bevétele származott belőle a csapatnak.