Egy villanykörtét sem tudnak kicserélni a brit fiatalok
selective focus photography of light bulb

Egy villanykörtét sem tudnak kicserélni a brit fiatalok

Az ablaktörlőlapát vagy egy villanykörte cseréje, autótisztítás – egyszerű teendők, amelyekkel azonban egyre több Z-generációs fiatal nem boldogul, derül ki egy friss tanulmányból. Inkább egy vagyont költenek arra, hogy szakembert hívjanak, vagy szüleik segítségét kérik.


A Halfords kutatása szerint az Egyesült Királyságban a Z generáció tagjai – a mai 13-28 évesek – jelentős része nem tudja elvégezni az alapvető háztartási munkákat. A megkérdezett 18-27 évesek közül csak minden ötödik nem ismeri a villáskulcsot, míg közel egynegyedük a mennyezeti villanykörte cseréjét sem vállalná, például mert túl veszélyesnek tartják a létrára mászást - számol be az Economx.

Inkább kifizetnek egy vagyont

A fiatalabb korosztály évente átlagosan 1300 fontot (átszámítva körülbelül 640 ezer forintot) költ szakemberekre, hogy elvégezzék helyettük azokat a feladatokat, amelyeket az előző generációk saját maguk oldottak meg. Az idősebb, 60-78 éves korosztály mindössze 253 fontot (125 ezer forintot) költ hasonló célokra.

A kutatásban részt vevő 323 fiatal kevesebb mint kétharmada mondta magát magabiztosnak például az autótisztítás terén, sokan inkább szüleik segítségét kérik ilyen esetekben is. Különösen problémás terület az autókarbantartás: sokuk számára az ablaktörlő cseréje is kihívást jelent – mutatott rá Andy Turbefield, a Halfords munkatársa.

A szakértő szerint az eredmények aggasztó tendenciát jeleznek: a fiatalok egyre inkább külső segítségre támaszkodnak, még alapvető gyakorlati feladatok esetén is. Ez a jelenség a modern életmód és az ilyen készségek elsajátításának hiánya miatt alakulhatott ki.

Tárgyak helyett élmény, bankbetét helyett kriptovaluta

A Z-generáció tagjai sok minden másban is merőben különböznek az idősebbektől. A 18–24 évesek csaknem kétharmada (63 százalék) idén több pénzt költött élményekre, mint bármely más korosztály - derült ki a Mastercard európai felméréséből. Eszerint a válaszadók legszívesebben egy bakancslistás úti cél meglátogatására (68 százalék), kedvenc előadójuk élő koncertjére (53 százalék), egy különleges vacsorára (42 százalék) vagy egy híres szállodában eltöltött éjszakára költöttek pénzt - írtuk korábban.

Ami pedig a befektetéseiket illeti, a Z-k a fintech megoldások elkötelezett felhasználói. Előszeretettel választanak olyan befektetési platformokat, amelyek lehetővé teszik az egyszerű, mobiltelefonról is kezelhető befektetéseket. A hitelfelvétel, megtakarítás és befektetés területén a Z generáció nyitottabb és magasabb a kockázatvállalási hajlandósága, és a generációhoz tartozó minden második fiatal rendelkezik valamiféle tartós befektetéssel. Befektetési termékválasztásuknál a magas kockázatú termékeket helyezik előtérbe, ezen belül legkedveltebb befektetési termékcsoportjuk a kriptovaluták (49%), melyet a részvénybefektetések (35%), és a befektetési alapok (34%) követnek.


Ne hagyd ki!