Jelentősen emelkedtek a rúzseladások Németországban, ami a közgazdászok szerint akár rossz jel is lehet a gazdaságra nézve. Azonban a koronavírus-járvány idején jóval kevesebb rúzs fogyott, hiszen a maszkok alatt és home office-ban kevesebbre volt szüksége a hölgyeknek.
A rúzsindikátortól tartanak a közgazdászok
A megfigyelések szerint bizonytalan gazdasági környezetben jelentősen emelkednek a rúzseladások. Ezt nevezik rúzsindikátornak. A Handelsblatt gazdasági lap felhívja rá a figyelmet, hogy tavaly jelentősen növekedett a kereslet a rúzsra Németországban, mintegy 5 százalékkal, ami rossz előjel lehet a német gazdaságra nézve.
A GfK piackutató szerint 2022-ben nyolcmillió fogyasztó vásárolt legalább egy rúzst Németországban, amíg 2021-ben kétmillióval kevesebben. A német rúzspiac legnagyobb szereplője, a Cosnova pedig harmadával növelte a legkelendőbb, Essence márkája értékesítését tavaly.
Az úgynevezett dekorkozmetikumok (például arckrémek, szemhéjfestékek, körömlakkok) értékesítése is emelkedett 2022-ben az előző évhez képest Németországban (16 százalékkal), miközben korábban zsugorodott a piac. Emellett a fürdőhabokat, illatgyertyákat és testápoló krémeket forgalmazó Rituals wellnessmárka is érzékelte a keresletnövekedést – teszi hozzá a Napi.hu.
A 2008-2009-es pénzügyi válság idején is a rúzseladások alakulása ellentétesen mozgott a német gazdaság teljesítményével. Emellett a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után is jelentős növekedés volt megfigyelhető a rúzspiacon. Továbbá hasonló tapasztalatok voltak Amerikában is az 1930-as években, a nagy gazdasági világválság idején.
Magyarázatok
A jelenséget a szakemberek például azzal magyarázzák, hogy amikor az emberek kevésbé akarnak nagyobb kiadásokba belemenni (például pénzügyi és gazdasági nehézségekre számítanak), gyakran apró luxusvásárlásokkal kényeztetik magukat. Ilyenkor általában a férfiak több parfümöt, a nők pedig nagyobb mennyiségű rúzst vásárolnak.
Másik magyarázat a jelenségre, hogy a krízishelyzetben lévő emberek többet tesznek azért, hogy vonzóbbnak tűnjenek. Így könnyebben találhatnak maguknak társat, aki nagyobb biztonságot nyújthat a nehezebb időkben.
A tejes kép része az is, hogy a rúzseladások a koronavírus-járvány idején nagyjából 20 százalékot zuhantak. Emellett csaknem 13 százalékkal csökkent a dekorkozmetikumok kereslete, tehát nem voltak magasak a 20-as és 21-es bázisértékek.
A koronavírus-járvány hatására szinte az egész világ maszkok mögé bújt, sokan pedig home office-ba kerülte, így sokszor okafogyottá vált a rúzshasználat. A kötelező maszkviselés bevezetésével nagyjából egyidőben esett vissza a rúzskereslet. Azonban egyes piacokon a szemfestékek kereslete megháromszorozódott.