Kevés a háziorvos Magyarországon és köztük is egyre több az idős doktor. Az átlagéletkor ebben a szakmában 59 év. A kormány béremeléssel és praxisközösségek támogatásával orvosolná a hiányt.


​Nézzük az adatokat!

Jelenleg Magyarországon 458 településen összesen 609 betöltetlen háziorvosi praxis van. Ebből 157 már 5 éve nem talált orvosra, de olyan is van, amely már 15 éve áll betöltetlenül (16 db). 2010 óta majdnem minden területen romlottak az adatok. A KSH 2019-es felmérése alapján egy orvosra átlagosa 10655 eset jutott, így átlagosan egy betegre 12 percet tudtak fordítani. Emellett 2010 és 2019 között 438 fővel csökkent a praktizáló orvosok száma. Mivel a korábban taglalt okok miatt helyettesítéseket kell vállalniuk az orvosoknak, így szépen lassan romlik az ellátás mind a saját, mind a helyettesített praxisoknál a túlterheltség miatt - derül ki a GKI elemzéséből.

​Hol kevés a doktor?

A legrosszabb helyzetben Borsod-Abaúj-Zemplén megye van, itt 75 praxis áll betöltetlenül, de Pest megye (47) és Jász-Nagykun-Szolnok (46) megye sem büszkélkedhetnek. Átlagon felüli értéket produkál még továbbá Budapest, Fejér, Bács-Kiskun és Békés megye is. A legkevesebb betöltetlen háziorvosi pozíció Baranya megyében van, ez 14 praxist takar. Települések tekintetében pedig Tatabánya és Salgótarján viszik a prímet, 7-7 betöltetlen pozícióval, de szorosan ott van mögöttük Békéscsaba, Dunaújváros, Pápa, Szombathely és Zalaegerszeg, valamint a XIII., a XIV. és a XX. kerület.

​Jelentős támogatások

Az alapellátásban dolgozók fizetése 2010 óta 70 százalékkal emelkedett, míg a háziorvosok bére 85 százalékos növekedést ért el (az átlagkereset pedig 100 százalékkal növekedett). Mindezek mellett a kormány 2021-ben arra ösztönzi a háziorvosokat, hogy tömörüljenek praxisközösségekbe, így együttesen magasabb szintű ellátást nyújthatnak. Például közösen szerezhetnek be eszközöket, amelyeket egyedül nem biztos, hogy megengedhetnének maguknak. A kormány így szeretné a járóbeteg ellátás egy részét átirányítani ezekbe a közösségekbe.

​Nem újkeletű gondolat

Hazánkban már 126 praxisközösség működik, ezeket eddig a Svájci Alap 3,6, illetve az Európai Unió 7,6 milliárd forinttal támogatta, ehhez jött még 8,6 milliárd forint költségvetési forrásból. Anyagilag alapvetően azok járnak a legjobban, akik a teljes praxisközösséget vállalják, hiszen ők a 2021-es orvosbéremelés teljes összegét megkapják, míg akik lazább közösséget vállalnak, azok csak a béremelés 80 százalékát kapják meg. Akik egyáltalán nem vállalnak szerepet a közösségben, ők 30 százalékkal kell, hogy megelégedjenek.

​A pénz sem old meg mindent

Bár sok ösztönzőt kaptak a leendő háziorvosok, illetve egy-egy praxist hitelre is meg lehet venni, mégis vannak jelentős problémák, amelyeket nem küszöbölnek ki ezek az intézkedések. Vannak olyan nagy kiterjedésű praxisok, ahol manapság is házhoz megy a háziorvos, ugyanis a szétszórt aprófalvakból, tanyákból nem tudnak bejárni a betegek. Ezeken a helyeken igen nehéz működtetni a praxisközösségeket, így még megoldásra várnak.


The Conversation

Friss

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó:123RF

Kockás papír helyett vali.hu, így pörgetnék föl a hazai digitalizációt

A digitalizáció erősítéséről tárgyalt a Nemzeti Versenyképességi Tanács, a testület négy területen javasol intézkedéseket a kormánynak - közölte a pénzügyminiszter a közösségi oldalán.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!