A Covid utóhatásaitól szenved a repülőgépgyártás
Fotó: Shutterstock

A Covid utóhatásaitól szenved a repülőgépgyártás

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) főigazgatója úgy látja, hogy a gyártási problémák miatt a helyzet ugyan nem romlik tovább, de nem is javul az előttünk álló években. Willie Walsh az IATA éves találkozóján úgy nyilatkozott, hogy 2025-ben, de még 2026-ban is megmaradnak ezek a gondok. Mindez a légitársaságok eredményén is lecsapódik.


A vg.hu felidézte, hogy a piac nagy részét uraló Boeing és az Airbus munkaerőhiánnyal, valamint az ellátási láncok problémáival küzd. A jelenlegi állapotokért részben a Covid a felelős, így mostanra az új gépekre akár éveket is kell várni. Mindenesetre a nehéz helyzet ellenére sem kerül le a fókusz a nettó zérókibocsátás eléréséről, melynek céldátuma 2050 – közölte Walsh.

A korábbi előrejelzések szerint a légitársaságok 19 százalékkal kevesebb gépet kaphatnak az idén, mint amennyire számítottak. Az amerikai cégek az átlagnál rosszabbul állnak, az igényekhez képest 32 százalékkal kevesebb repülő érkezhet hozzájuk. A kialakult helyzetben várhatóan régebbi repülőket kell forgalomba állítani, illetve csökkenthetik a járatok számát.

A kényszerű intézkedéseket a legrosszabbkor kell meghozni, hiszen rekordmagasságokba emelkedhet 2024-ben a repülővel utazók száma. A koronavírus-járvány kitörése előtti utolsó évben, 2019-ben 4,5 milliárdan repültek, idén ez a szám elérheti a 4,7 milliárdot.

A gondok ellenére úgy tűnik, véget érhet a repülőjegyek drágulása Európában és Ázsiában. Normalizálódni látszik a piac, sőt, van példa árcsökkenésre is. Azonban érezhetően árérzékenyebbek lettek az európai utasok.

Ne hagyd ki!