Az Amazon bőrdzsekis, bőrkesztyűs, balaclavás téglája épp leadja a drótot telefonon Krasr-nek
A Reveal és a Wired hírportálok az Amazon belső dokumentumaira hivatkozva egy olyan, Krasr néven ismert csalóról számoltak be, aki éveken át lefizette a cég dolgozóit, lemásolta más kereskedők termékeit, majd kis túlzással bedöntötte áldozatai vállalkozásait.


Kifinomult módszerek

A hírportálok tájékoztatása szerint Krasr összesen több mint 160 ezer dollárt, átszámítva nagyjából 50 millió forintot fizetett az Amazonhoz beépült tégláinak, akik cserébe érzékeny információkat szivárogtattak a bűnözőnek. A csaló arra volt kíváncsi, hogy éppen milyen termékek népszerűek az Amazon piacterén. A módszere a következő volt:

  • a tégláktól kapott ügyféladatok és termékinformációk alapján azonosította a jól menő kereskedőket és termékeket, majd lemásolta a kelendő árucikkeket
  • ezután kérésére a téglák blokkolták a kereskedőket, akiket jobb esetben is csak hetekkel később engedtek vissza a piactérre, így az ajánlási lista végére kerültek, Krasr pedig az elejére
  • egyes esetekben a csaló a téglák segítségével felkereste az áldozatokat, és felajánlotta, hogy pénzért cserébe segít nekik visszaállítani a fiókjaikat

Krasr minden egyes kiszemeltjének több százezer dolláros kárt okozott. Mutatunk egy konkrét példát.

Vastag arcbőr

A Pure Daily Care bőrápoló termékeket forgalmazó vállalat esetét a CNBC mutatta be. A portál azt is kiderítette, hogy Krasr valójában egy 20-as éveiben lévő torontói lakos, akinek a valódi neve Mohamed Multhazim Akbar Ali.

Ali a bevált módszer szerint lemásolta a Pure Daily Care legnépszerűbb termékét, majd kamu profilok segítségével elárasztotta az eladó oldalát negatív értékelésekkel. A bűnöző 400 ezer dolláros, azaz nagyjából 124 millió forintos kárt okozott a cégnek. A veszteségek miatt el kellett bocsátani a munkavállalók felét.

A cash-flow halott. Ezek az emberek egyik napról a másikra bedöntenek egy egész vállalatot.

-kommentálta az esetet David Damavandi, a Pure Daily Care tulajdonosa.

Amint kiderült a turpisság, az Amazon mindenkit kirúgott, aki érintett volt a csalásban, a Mohamed Multhazim Akbar Ali ügyében összegyűjtött információikat pedig átadta az FBI-nak.

Jen Bemisderfer, az Amazon szóvivője az Insider-nek elmondta, hogy az eset 2018-ban történt. Azóta a cég dollármilliárdokat fektetett az adatvédelmi rendszereibe, és állítása szerint a hírportálok cikkeiben megfogalmazott állítások elavult információkon alapulnak, és egyáltalán nem tükrözik az Amazon jelenlegi biztonsági helyzetét.

The Conversation

Ne hagyd ki!