Amazon logó egy okostelefonon

Az Amazon idén tavasszal hivatalosan is belépett a lengyelországi piacra, így már csak idő kérdése, hogy Magyarországra mikor érkezik az óriásvállalat. A Growww Digital online-növekedési szakértője, Szabó László szerint a hazai kereskedőknek 2-3 évük van felkészülni a nemzetközi versenytársakra, a helyzet azonban korántsem rózsás-írja a Media1 a Growww Digital közleményére hivatkozva.



A nagy árnyék

A Growww Digital közleményében az Amazon hazai terjeszkedésének hatásaira figyelmeztetett. A folyamat legnagyobb előnye egyben a legnagyobb hátránya is. A híres piactér remek lehetőséget nyújt országunk kereskedőinek, hogy megjelenjenek a nemzetközi porondon. Az óriáscég világpiaci kapuja azonban két irányba nyílik, amelyen keresztül a nemzetközi, rendkívül sikeres, és az olcsó, kínai kihívók is beléphetnek a magyar börzére, a tapasztalatlan belföldi szereplők aligha vehetik fel velük a versenyt.

Ezek a globális piacokon már bizonyított kereskedők magasan fejlettek, óriási tapasztalattal és jelentős tőkével rendelkeznek. Versenyképességüket az adja, hogy széles kínálatot, kedvező árakat, kimagasló szolgáltatási színvonalat és gyors házhoz szállítást hoznak magukkal, és ez nagyon komoly fenyegetést jelent a hazai szereplőknek. A legnagyobb veszélyben azok a kereskedők lesznek, amelyek alacsonyabb hozzáadott értéket képviselnek, vagy nem építették kellőképpen a saját márkájukat, vásárlói bázisuk lojalitását

-mondta Szabó László.

Lehetőségek és buktatók

A siker kulcsa alapjaiban véve egyszerű:

  • megbízható, fejlett ügyfélszolgálat
  • rövid szállítási idő
  • nemzetközileg is megfizethető, versenyképes árak
  • marketing

Eddig semmi extra, a buktatót viszont az jelenti, hogy a globális jelenlétnek komoly anyagi vonzata van. A piactéren belüli hirdetési költségek és az értékesítések utáni jutalékok terhei a fogyasztói ár 35 százalékát, ami induláskor akár 60 százalék is lehet-írja a Media1.

Szabó László kifejtette, hogy komoly gondban lesznek azok a szereplők, akik csak a helyi piacon kereskednek. Esetünkben ez elég jellemző az ágazatra, ennek következtében Magyarország az elmúlt években a közép-kelet-európai online értékesítők külpiaca lett.

A legnagyobb hazai szereplők, mint az egyesülő, magyar érdekeltségű eMAG–Extreme Digital már megkezdték a felkészülést az Amazonnal szemben. Sebesen hozzá kell látni a felkészülésnek a hazai e-kereskedőknek is, ha nem akarják elveszíteni a piacaikat

-fogalmazott Szabó László.

Ennek kulcsa a márkaépítés, a nemzetközi növekedés, és a külpiaci jelenlét.

Egyszerűbb, mint valaha

Az Amazon mellett az európai döntéshozók is támogatják a terjeszkedést, július elsejétől ugyanis az e-kereskedőknek csak saját hazájukban kell bevallást benyújtaniuk, az áfát a NAV forgalomarányosan elosztja az érintett országok között-részletezi a Media1.

Szabó László szerint a horvát, a szlovák, a román, a szlovén és a szerb börzék felé érdemes kacsintgatni. Ezeket a piacokat folyamatos növekedés jellemzi, ahová a kkv-k is könnyen beléphetnek. A szakértő szerint Magyarországra várhatóan 2-3 éven belül érkezik a Jeff Bezos által alapított e-kereskedelmi vállalat.

The Conversation

Ne hagyd ki!