Ha van amerikai cég, amelynek nagyon fájnak Donald Trump büntetővámjai, az az Apple, amely termékeinek jelentős részét Kínában gyártja - abban az országban, melyre jelen pillanatban 125%-os behozatali vám vonatkozik. Különösen igaz ez a cég húzótermékét jelentő iPhone-sorozatra, amelynek ára drasztikusan emelkedhet az Egyesült Államokban.
Az Apple vészmegoldásként a logisztika jelentős átszervezésével a korábban elsősorban a helyi piacot ellátó indiai gyártópartnereihez (Foxconn, Tata) fordult, ahol egyrészt gőzerővel zajlik az iPhone 15 és 16 sorozatú készülékek gyártása, másrészt minden, raktáron lévő telefont repülőre raktak és a lehető leggyorsabban Amerikába reptettek.
Nyugati sajtóértesülések szerint nagyjából 600 tonnányi, azaz körülbelül másfél millió iPhone-ról van szó, melyek hat, egyenként 100 tonna teherbírású teherszállító repülőgépen jutottak el az Egyesült Államokba - ebből legalább egy ezen a héten szállt fel a Csennai-i Nemzetközi Repülőtérről, ahol nem hivatalos információk szerint az Apple-nek sikerült kilobbiznia egy gyorsított, hatórás vámhatósági eljárást a megszokott harmincóráshoz képest, írja a hwsw.hu.
Indiára is vonatkozik amerikai büntetővám, de az jóval kisebb mértékű, mint Kínára (csak 26%-os), ráadásul Trump szerdán annak alkalmazását 90 napra fel is függesztette. Az Apple egyébként nagyjából 220 millió iPhone-t szállít le évente, melynek ötöde származik Indiából, a többi készüléket pedig az ultramagas büntetővámmal sújtott Kínában gyártják.
Részben erre hivatkozik Donald Trump is, amikor azt hangsúlyozza, hogy az iPhone-ok gyártását könnyűszerrel be lehetne indítani az Egyesült Államokban, a Bank of America Bloomberg által idézett elemzője szerint azonban ez nem ilyen egyszerű, illetve jelentős mértékben megnövelné a gyártási költséget is. Csak a drágább amerikai munkaerővel számolva a költségek azonnal 25%-kal nőnének egy Amerikában gyártott iPhone esetében, ez azonban nem oldaná meg azt a problémát, hogy az alkatrészek és egyéb, már készre szerelt komponensek jelentős része továbbra is Kínából érkezne - ezzel végső soron nagyjából 90%-kal drágábbá téve egy amerikai gyárban összeszerelt iPhone-t, olvasható a szakportál cikkében.