A júniusi mínusz 9,5-ről júliusra mínusz 18,3 pontra zuhant a német autóipari cégek üzleti környezetről alkotott véleményét számszerűsítő mutató, amelyet a tekintélyes ifo intézet készít. A második félévi kilátások is borúsak és ennek Magyarországra is lesz kihatása.
A német autóipar egyre inkább válságba csúszik - kommentálta az eredményeket Anita Wölfl, az ifo vezető ágazati szakértője. A németországi járműipari vállalatok aktuális helyzetének megítélését tükröző indikátor júliusban több mint egyéves mélypontra, mínusz 6,8 pontra romlott a júniusi plusz 3,2 pontról.
Nem várható javulás a második félévben
A következő fél évre szóló üzleti várakozások egyetlen hónap alatt jelentősen estek, egészen mínusz 29,1 pontra. Ez február óta a legrosszabb érték, júniusban mínusz 21,3 százalék volt. Csökkent a kapacitások kihasználtsága is, ez mindössze 77,7 százalékos, amely a sokéves átlagtól 9 százalékponttal marad el. A cégek mintegy 43,1 százaléka emellett arról számolt be, hogy rendeléshiány van a piacon, ez áprilisban még nem érte el a 30 százalékot. Az ágazat szereplői szerint külföldről sem kap lendületet a német járműipar: az exportvárakozások mutatója mínusz 16,8 pontra csökkent az előző havi mínusz 3,1 pontról.
Hatalmas leépítés egy nagyvállalatnál
Július végén jelentette be a Magyarországon is jelen levő ZF csoport, hogy 14 000 dolgozójának felmond Németországban. A ZF a világ harmadik legnagyobb autóipari beszállítója. Piaci jelentések szerint az első félév végéig tovább zuhant a kereslet az elektromos autók iránt, miután a német kormány megszüntette a villanyautó vásárlások állami támogatását. Az Economx.hu azt írja, korábban más nagy autóipari beszállítók, mint például a Bosch és a Continental is beszámoltak kisebb mértékű leépítésekről.